- For ikke å miste brukerne, ønsker Facebook å bli en slags kommunikasjonsinfrastruktur. Hvis Facebook kan bli oppfattet som et troverdig kommunikasjonsverktøy, kan det lykkes i å beholde brukerne selv om de er blitt helt uinteressert i å sitte og følge med på nyhetsstrømmen, sier Facebook-ekspert Ida Aalen, forfatter av "En kort bok om sosiale medier" (2012).

Ifølge amerikanske nettsteder som Huffington Post, kommer Facebook i løpet av kort tid til å fjerne muligheten for brukere over hele verden til å sende direktemeldinger og chatte med venner fra Facebooks hovedapplikasjon for smarttelefoner. De som fortsatt vil chatte og sende meldinger på mobilen må laste ned meldingsappen Messenger. For Facebook-brukere i Europa skjedde denne endringen ifølge TechCrunch allerede i april. Forskjellen fra tidligere er at brukeren nesten umerkelig blir flyttet fra Facebook og over i Messenger-appen når hun vil skrive en ny melding eller chatte.

200 millioner chatter

Huffington Post skriver at det bare er snakk om dager før også amerikanske brukere mister muligheten til å sende meldinger og chatte med Facebook-appen på iPhone eller Android-telefonen.

- Facebook gjør dette for å sørge for at Messenger blir ekstra bra, blant annet med høyere svar-rate og lavere responstid, og med nye funksjoner som bedre ivaretar fotomuligheter, svarer Facebooks talsperson i Norden, Jan Fredriksson i Northern Link PR.

Ifølge Fredriksson er målet å gi brukerne en raskere og rikere "meldingsopplevelse".

Facebook oppgir at 200 millioner brukere allerede chatter og sender meldinger med Messenger hver måned. En av årsakene til at Facebook likevel vil skille denne funksjonen helt ut for alle brukere, er at dette vil føre til at de samlet bruker enda mer tid på Facebook. Dessuten opplyser Facebook at europeiske brukere svarer 20 prosent raskere på meldinger i Messenger enn de som bruker den "gamle" Facebook-appen.

Integrert i folks hverdag

Ida Aalen tror grunnen til at Facebook flytter meldingene ut i en egen app er todelt.

- Det ene er at FC-appen er blitt veldig kompleks. Apper fungerer best dersom de har en litt mer spisset bruk.

- Det andre er at man ser at aktiviteten på Facebook faller etter hvert som folk får flere og flere venner der. Likevel er det en forventning om at folk er på Facebook – man skrur jo ikke ned postkassen selv om det sjeldnere og sjeldnere kommer post i den. Hvis Facebook kan posisjonere seg som en kommunikasjonsinfrastruktur har det flere ben å stå på. Det blir mer integrert i folks hverdag, og vanskeligere å kvitte seg med, sier Aalen.

Mangehodet troll

Facebook har allerede en lang rekke ulike apper i markedet:

Hovedapplikasjonen Facebook og Messenger har fått følge av Paper, som skal fylle lokalavisens funksjoner ved å pakke nyhetsstrømmen i et helt nytt design (kun tilgjengelig for amerikanske brukere foreløpig).

Videre eier Facebook den populære bildedelingstjenesten Instagram.

Tidligere i år kjøpte Facebook også WhatsApp. I visse markeder har Instagram lansert bildemeldingstjenesten Bolt som et svar til Snapchat, mens Facebook har gjort det samme med Slingshot.

- Hvor viktig er det for Facebook å være tilstede på smarttelefonene våre med flere apper – slik at sjansen øker for at en av dem til enhver tid er aktiv og kan tracke lokasjonsdata og brukermønstre?

- Facebook er et veldig datadrevet selskap, så det bruker alle dataene det får. Det vanlige er at det ruller ut ny funksjonalitet i mindre grupper, og måler hvordan det påvirker brukernes adferd. Gir den nye funksjonaliteten mer av ønsket adferd, rulles den ut til enda flere. Hvis ikke redesigner Facebook den eller dropper ideen, sier Aalen.

- Hva er ønsket adferd?

- Facebook opererer ganske mye som tradisjonelle medieselskaper når det gjelder hva det tjener penger på. Flere øyne på produktet betyr flere muligheter til å selge reklame. Stort sett handler det om hyppigere eller mer langvarig bruk. Men kost/nytte-brøken går ikke opp for meg hvis Facebook skulle lansere en ny app bare for å kunne samle inn flere data om brukerne sine. Selskapet har ganske god tilgang til data allerede, sier Aalen.

Alt innhold til ethvert publikum

Jan Fredriksson, Facebooks talsperson, svarer slik på spørsmål om Facebook nå skiller ut meldingsfunksjonen for å øke sjansen for at en av selskapets apper til enhver tid er aktiv på brukerens mobiltelefon:

- Generelt er grunnen at Messenger vil gi en raskere, rikere meldingsopplevelse som vi håper folk vil ha glede og nytte av. Vår visjon for Facebook er å skape et sett av produkter som hjelper deg å dele enhver type innhold med ethvert publikum du måtte ønske; du kan se dette i måten vi arbeider med Messenger, Instagram og Groups. Når det er sagt har vi ingen nye kunngjøringer å komme med på dette tidspunkt, skriver Fredriksson.

Skal bli en pengemaskin

Facebook-sjef Mark Zuckerberg bekreftet for en uke siden at planen på lang sikt er å tjene penger ved å koble Messenger sammen med en betalingsløsning, slik at brukerne kan sende penger seg i mellom og som betaling til virksomheter. Zuckerberg har hentet inn den tidligere sjefen for betalingsløsningen PayPal, David Marcus, til å lede Facebooks Messenger-satsing.

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @bjorneckblad på Twitter(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.