Driftsmarginen i den riksdekkende radiokanalen P4 Radio Hele Norge falt fra 26,8 prosent i 2012 til 18,2 prosent ifjor.

I glansdagene, før kanalen fikk konkurranse fra Kanal24, kunne P4 sitte igjen med opp mot fire av ti kroner i driftsresultat.

Tross fallende lønnsomhet, fikk P4 et resultat før skatt på 62,7 millioner kroner i 2013.

Trygve Rønningen, som overtok som P4-sjef etter Kalle Lisberg ved nyttår, mener det slett ikke er noen grunn til å henge med hodet.

- For de fleste medieledere  i Norge ville det nok vært en våt drøm å ha marginer som det vi hadde i 2013, mener Rønningen.

Flytter varer

Han viser til at svært mange norske mediebedrifter har opplevd brå fall i annonseinntektene og at nær sagt alle de store mediehusene har iverksatt brutale kostnads- og nedbemanningsprogrammer.

Rønningen mener P4 har klart seg meget bra i denne situasjonen.

- Dette var før min tid, så jeg kan skryte uten problemer. Jeg opplever at P4, ut fra de forutsetningene som var i mediebransjen, har gjort en veldig bra jobb. Man tjener penger, det er fart i markedet og radio klarer å levere kampanjer og flytte varer for annonsørene. Radio står seg oppsiktsvekkende godt i annonsemarkedet, sier Trygve Røninngen.

P4 er eid av det svenske mediekonsernet Modern Times Group (MTG)

 

P4 Radio Hele Norge

Årsresultat, millioner kroner

 

Les også:

Tv-kanal innrømmer nederlag  

NRK skal reagere raskere

 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @bjorneckblad på Twitter(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.