92 prosent av bedriftslederne som kjøper pr-tjenester oppgir at de ønsker å fortelle om samarbeidet.

Det viser en undersøkelse utført av Norstat for Trigger pr-byrå, der over halvparten av de spurte ikke har engasjert et pr-byrå.

-  Åpenhet er viktig og noe også vi oppfordrer til, sier First House-sjef Per Høiby, som har vært gjenstand for mange diskusjoner om pr-bransjen den siste tiden (se lenker under).

- Men det er kunden som eier kundeforholdet. Vi gleder oss over alle kunder som forteller at de jobber med oss, men vi respekterer også valget til de som kan ha forretningsmessige og legitime grunner til å la være, fortsetter han.

DN omtalte tidligere i dag at kun én av fire norske bedriftsledere sier i dag at de har et godt inntrykk av pr-bransjen.

- Når det gjelder bransjens omdømme har jeg uavhengig av undersøkelsen alltid ment at vi som bransje har en utfordring. Først og fremt må vi som bransjekolleger ha større respekt for hverandre, følge de spillereglene vi som bransje er blitt enig om, og snakke om hva vi faktisk gjør. Når det kommer til stykket, tror vi bransjens omdømme først og fremst bestemmes av kvaliteten på de rådene vi gir, sier Høiby.

 

Oppfordrer alle til å være åpne

Geelmuyden.Kiese har offentliggjort 80 prosent av de største kundene sine på sine nettsider.

- GKs norske kundeliste har ligget åpent tilgjengelig på nettsiden vår siden årsskiftet, sier Hans Geelmuyden og viser til bransjeorganisasjonen KOMMs etiske regelverk.

Det oppfordrer medlemmene til åpenhet om kundeforholdet, men samtidig akseptere behovet for konfidensialitet.

- Når det kommer til lukkethet har vi som sitter i KOMM-styret en stor jobb å gjøre. Til tross for at det er under ett år siden regelverket ble vedtatt, er det stor uenighet, også i styret, om hvordan regelverket skal praktiseres, sier Geelmuyden.

Neste styremøte avholdes neste uke.

Daglig leder i Trigger pr, Preben Carlsen, vil, som nyvalgt styremedlem foreslå at samtlige medlemsbyråer offentliggjør alle kundeforhold, så langt kundene er villige til det.

- Vi vil formalisere det i kontrakten med kundene våre, sier Carlsen.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.