Annonsen, som også finnes på nettsiden authorsunited.net mener Amazon må løse striden med forlaget Hachette.

I annonsen, som sto på trykk søndag, skriver forfatterne at Amazon har gått til verks mot forlaget ved å presse det til å undertegne en ny avtale.

Uenigheten står om prisene på e-bøker.

- Boikottet forfattere

Forfatterne mener Amazon de siste månedene har gått til flere grep mot Hachettes forfattere, som dermed ufrivillig har havnet i midten av konflikten, blant annet gjennom følgende:

- Boikottet Hachettes forfattere gjennom å avslå forhåndbestillinger på Hachettes forfatteres bøker og e-bøker, gjennom å si at de er utilgjengelig, skriver forfatterne.

Forfatterne skriver videre at Amazon har nektet å gi prisavslag på mange av Hachette-forfatternes bøker.

Videre skriver de at Amazon har forsinket leveringen av tusenvis av Hachette-forfatteres bøker, og foreslått at lesere kanskje vil foretrekke bøker som ikke utgis på Hachette.

De fleste av forfatterne som har undertegnet annonsen utgis ikke på Hachette. Annonsen, som var helsides, kostet ifølge New York Times 650.000 kroner.

Les også: Lanserer norsk e-boktjeneste

Amazon til motangrep

Mens forfatterne dannet siden authorunited.net, har Amazon nå opprettet siden readersunited.com.

Der går de til motangrep mot Hachette, og ber Amazons kunder sende e-poster til Hachettes konsernsjef Michael Pietsch.

«Hvis vi vil ha en sunn lesekultur, må vi jobbe hardt for å være sikker på at bøker faktisk er konkurransedyktige mot andre medier, og en stor del av dette er å jobbe hardt for å gjøre bøker mindre dyre», skriver Amazon i brevet.

Les også:Amazon med milliontap

Ifølge The Verge ønsker Amazon å selge mesteparten av e-bøkene for 9,99 dollar, eller litt over 60 kroner. Nå ligger prisene på e-bøker på mellom 14,99 og 19,99 dollar, noe Amazon mener er for høyt.

Amazon hevder videre de har gitt tre tilbud til Hachette for å unngå at forfatterne skvises i midten av konflikten, men at forlaget har avslått tilbudene.

Les også:Ferie får fart på e-boksalget(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.