Millionene øker med Magnus Carlsens suksess ved sjakkbrettet. DN kjenner til at Carlsens sponsormillioner har økt med 50 prosent hvert år siden sponsoravtalene ble opprettet. De første av de nåværende sponsorene begynte å sponse Carlsen i 2010.

Summen har økt fra én million kroner til cirka 1,5 millioner per sponsor siden VM i Chennai i november ifjor, men det er foreløpig ikke avklart om avtalene øker til to millioner neste år.

Dette gjelder sponsorene Simonsen Vogt Wiig, meglerhuset Arctic Securities, avisen VG, Nordic Semiconductor og dataselskapet Parallels, som tilsammen sponser Carlsen med cirka 7,5 millioner i år. I tillegg kan premiepotten på foreløpig åtte millioner være Carlsen i hende etter Sotsji-VM i november.

DN kjenner ikke summen fra sponsor G-Star Raw.

Deltar på sponsorarrangement

– Alle vil assosieres med Magnus, særlig det strategiske og taktiske. Han er i grunnen det eneste sponsorobjektet vi kan ha, sier Mona Søyland fra Tromsø-kontoret til sponsor Simonsen Vogt Wiig.

Kun noen timer etter at Norges sjakkmester besluttet å stå over siste OL-parti og dro hjem onsdag kveld, deltok han på et sponsorarrangement i regi av advokatselskapet, som hadde invitert 50 kunder og bekjente til Clarion Hotel Aurora i Tromsø.

Søyland vil ikke kommentere den økte sponsorsummen, men sier selskapet har fått mye ut av sponsoratet.

Utelukker ikke flere sponsorer

Heller ikke Carlsens manager Espen Agdestein har noen kommentar til de økte sponsorsummene, men sier verdensmesteren er fornøyd med samarbeidspartnerne.

– Mange har gått inn tidlig, og det er veldig hyggelig at de nå også har glede av samarbeidet etter VM, sier han.

På spørsmål om Carlsen er på jakt etter nye sponsorer, sier Agdestein at sjakkmesteren i prinsippet er fullbooket.

– Det er viktig for Magnus å ha en forutsigbar plan for hva han skal delta på, og det er veldig greit som det er nå. Vi er stadig vekk i dialog med ulike aktører, da, så vi utelukker det ikke, sier han.

Selskapet Magnus Chess kunne skilte med gode tall for det store verdensmesteråret 2013. Selskapet hadde 18 millioner kroner i omsetning, og resultatet før skatt endte på 10,7 millioner kroner, nesten en tredobling siden 2012. Hele overskuddet på 7,7 millioner kroner ble overført til egenkapital, og hverken Magnus eller styreleder og far Henrik Carlsen tok ut utbytte.

Carlsen fikk cirka ni millioner kroner av premiesummen etter VM-serien ifjor, der vinneren fikk 60 prosent av potten på cirka 15 millioner kroner.

Fått mye ut av pengene

Heller ikke de andre sponsorene vil kommentere den stadig høyere sponsorsummen, men slår fast at de har fått mye ut av millionene.

– Jeg kan bekrefte at verdien på vår avtale steg da vi fornyet til ut 2015, sier markedssjef Per Håkon Fasting i VG.

Han sier sponsoravtalen med Carlsen har gjort at VG har kommet tettere på sjakk-VM og rettigheter knyttet til mesterskapet.

– Av prinsipielle grunner kommenterer vi ikke disse detaljene, sier Hilde Wathne von Krogh i Arctic Securities om at sponsorsummen øker.

Hun sier interessen har vært stor for sjakkarrangementene deres.

– Vi hadde 200 kunder og samarbeidspartnere på et arrangement i London, et lite arrangement i Frankrike, i tillegg til et internarrangement. Nå står New York og Stockholm for tur, sier von Krogh.

– Jeg har ingen kommentar til dette, sier Anne Strand, presseansvarlig i Nordic Semiconductor.

Ingen av sponsorene har foreløpig lagt noen plan for hvordan de skal utnytte sponsoratet i VM i november.

Parallels har ikke besvart DNs henvendelse.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.