Nei, det er ikke vanskelig å forstå at folk flest lurer på om pr bare er en morsom greie, et kult og lønnsomt sted å være, et SFO med full a la carte for slitne eks-politikere som kan selge sine råd til høy takst. Politikere; yrkesgruppen vi forbinder med strategisk kommunikasjon og klar tale? Joda, jeg holder med folk flest; det er en underlig verden.

Når det betente politisk tenketank-eksperimentet First House (FH), stadig vekk omtalt som pr-byrå, har gjort det til hyllevareprodukt å blamere seg sjøl og etterhvert også hele den norske pr-sfæren, trodde jeg i mitt enfold etter 30 år i dette fargerike håndverket, at dagen ville komme da jeg hentet avisene på dørmatta uten pinlige pr-oppslag til morrakaffen.

Men, jeg hadde glemt elefanten i sirkuset. Fenomenet Hans Geelmyuden, som med høylydt snabel dundret inn i manesjen med et nærmest hatefullt ønske om å sende Økokrim i strupen på FH. Vi har sett House Of Cards og latt oss måpende underholde, men jeg trodde virkelig ikke noen skulle la seg inspirere her hjemme.

Tiden er forlengst inne for å be First House og Hans Geelmyuden aller høfligst om å holde så inderlig kjeft, slik at vi som jobber med pr som utøvende fag, får en smule arbeidsro. Det er et absurd teater når miljøene som vil bli trodd på at de selger premium «know how» og «know why», ikke minst lærer bort mediekommunikasjon og hvordan man framstår, men selv eksponerer seg som et støyende utdrikningslag, smurt ut over hele førstesida til DN. Kan FH og Geelmyuden spleise på eget callsenter som tar spørsmålene vi alle får; hva-er-det-dere-holder-på-med-i-denne-pr-bransjen?

Det er alldeles nitrist å sitte ufrivillig på tribunen og bivåne miljøer som selger pr-faglig kjernekunnskap om relasjoner med omverden bedrive offentlig gjørmebryting.

Selvfølgelig rammer det miljøene selv. Men, når FH i dag legger hele pr-faget til last, er det langt mer alvorlig. Vi er bakerens barn, drassende med et knippe fordommer og stereotyper som vi lever fint med, siden disse ofte har rot i begrenset kunnskap om hva vi driver med.

Politiske prosesser og lobbying, som FH er eksponert med, er en fragmentert del av faget public relations. Fokuset på FH knyttet til den norske pr-sfæren blir derfor ubalansert. Byrået burde vært rubrisert som konsulenthus i samme åndedrag som Ernst&Young & co.

Hvorfor er det så mye bråk rundt FH?, spør journalister og folk flest. Er svaret «komplekst og sammensatt», slik det gjerne heter seg i Dagsnytt Atten? Nei,da. Svaret er enkelt og greit:

Pr er et håndtverk man ikke bare kler på seg. Et håndtverk som krever talent, kunnskap og kompetanse, man etterhvert vokser på seg. Vi kødder ikke med håndtverk. Enten er du rørlegger eller ikke. Enten er du konditor eller ikke. Du er ikke rørlegger på mandag og konditor på tirsdag.

Du er ikke politiker på mandag og senior pr-rådgiver på tirsdag. Hadde rørlegger Olsen rykket inn hos Baker Hansen over natta, hadde det blitt like mye rør i kakedisken som det er i deler av pr-sfæren for tiden.

Når vi ser strømmen av politikere til pr-byråene, handler det om helt urealistiske forventinger til hva yrkesgruppen politikere kan utrette og levere.

Og det handler om en naiv holdning til håndtverket pr; hva faget handler om og ikke minst hva våre oppdragsgivere skal kreve av håndfaste resultater. Vi er ingenlunde i «ja vi får nå se-bransjen». Det vil First House erfare i tiden fremover. De har sørget for massiv skepsis til seg selv og pr-faget. Oppsiden er større gjennomslagskraft for de mange dyktige håndverkerne i pr-sfæren. De som ikke bare shopper de fjongeste snekkerbeltene, men vet å slå inn en spiker!

Bjørn B Jacobsen, pr-strateg, Republik Communications Oslo(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.