Siden starten i 2006 har lynmeldingstjenesten Twitter vist sine brukere en stri strøm av meldinger på 140 tegn.

Nyhetsstrømmen, som Twitter kaller Timeline («Hjem» på norsk), besto lenge kun av meldinger fra andre brukere man selv hadde valgt å følge.

Dermed kunne Twitter-brukeren skreddersy sin egen nyhetstjeneste ved å velge hvilke andre Twitter-kontoer hun skulle følge.

Styrer strømmen

På onsdag kunngjorde det amerikanske selskapet at det nå endrer algoritmen, eller utvelgelsesmetoden, som styrer hvilke tweets som dukker opp i din nyhetsstrøm eller Timeline.

Endringen ble forklart på Twitters egen hjelpeside.

Der føyde Twitter et nytt avsnitt til beskrivelsen av hva Timeline er:

«Additionally, when we identify a Tweet, an account to follow, or other content that's popular or relevant, we may add it to your timeline. This means you will sometimes see Tweets from accounts you don't follow. We select each Tweet using a variety of signals, including how popular it is and how people in your network are interacting with it. Our goal is to make your home timeline even more relevant and interesting.»

Det skal ha vært nettstedet Quartz som først oppdaget endringen.

Bruker standardinnstilling

Ida Aalen er ekspert på sosiale medier og forfatter av «En kort bok om sosiale medier» som utkom i 2012.

Hun påpeker at endel av innholdet Twitter nå ønsker å kunne putte inn i Timeline, trolig allerede vises bak en fane som heter Discover («Oppdag», «Aktivitet», «Who to follow»...).

Men dette er funksjoner som de aller færreste Twitter-brukere benytter seg av. Aalen antar endringen kommer fordi Twitter ønsker å gjøre tjenesten mer spennende for nye brukere som ikke har rukket å følge så mange andre.

- All erfaring viser jo at det er standardinnstillingene som blir brukt av folk flest. De aller fleste på Twitter ser derfor bare nyhetsstrømmen og sjekker aldri Discover-fanen. Utfordringen for Twitter har i større grad enn for Facebook vært at folk registrerer seg, men ikke kommer tilbake igjen fordi de ikke rekker å se nytteverdien. De blir passive brukere og dermed uinteressante for annonsørene som Twitter skal tjene penger på, sier Aalen.

Skrur på innstillingene

Tidligere har Twitter åpnet for å plassere såkalte promoterte tweets i brukerens nyhetsstrøm.

Det nye er at også andre typer innhold kan dumpe inn uten at brukerne har mulighet til å forstå hva som styrer utvelgelsen.

Ifølge Yahoo Tech er endringen den siste i en lang rekke endringer Twitter har foretatt det siste året for å gjøre tjenesten mer attraktiv for nye brukere.

Samtidig har endringene ført til at forskjellen mellom Twitter og konkurrenten Facebook minsker.

Facebook har måttet tåle mye kritikk for å ha skrudd på innstillingene som styrer nyhetsstrømmen, blant annet for å imøtekomme annonsørene som danner inntektsgrunnlaget for disse tjenestene.

Valutaen er tid

- For å tjene penger trenger du aktive brukere som bruker tid på tjenesten. Det er tid som er valutaen her, sier Ida Aalen.

- Dette er helt sikkert noe Twitter gjør for å gjøre nyhetssstrømmen mer interessant og engasjerende, særlig for ferske brukere som ikke har begynt å følge så mange ennå. Dermed kan de konvertere ferske brukere til mer engasjerte brukere, som følger twitter over tid.

- Vil ikke dette ødelegge Twitter for de brukerne som ønsker å skreddersy sitt eget nyhetsbilde?

- Det kommer litt an på hvordan de gjør det i praksis. Dette skjer på Facebook også – at det kommer inn ting i nyhetsstrømmen andre har kommentert eller likt. Jeg vil tro Twitter er opptatt av å ivareta sine aktive brukere, og at de som har mange følgere ikke vil se så mye til dette. Jeg tipper dette er noe Twitter særlig vil bruke for dem som bare har noen få følgere, sier Ida Aalen.

 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter

 

Les også:

Hagebyharselas til 80 mill. dnPlus

En filmpolitikk til publikums beste dnPlus

Flytter stor stjerne til liten kanal

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.