Amedia er et norsk kosnern som eier 78 norske aviser og nettaviser, pluss trykkerier i Norge og Russland. Konsernet opplever det samme som resten av norsk mediebransje, at annonseinntektene og opplagstallene faller kraftig.

Amedia omsatte for 2.6 milliarder i første halvår i fjor. I første halvår i år har dette falt til 2.42 miliarder, et fall på over seks prosent.

Driftsresultatet for første halvår er på 176 millioner kroner, et fall på hele 25 prosent fra første halvår 2013. Resultatet før skatt er på minus 48 millioner, mot 72 millioner i fjor, en nedgang på 166 prosent.

Amedia har i 2014 i gangsatt et omfattende kostnadskuttprogram, med mål om å kutte en halv milliard kroner i bedriftene, noe som kan tilsvare en reduksjon på  opptil 700 ansatte. Dette programmet har så langt gitt en innsparingseffekt på 91 millioner i andre kvartal. Det var ikke nok, for konsernets inntekter falt med 122 millioner i kvartalet.

- Våre virksomheter har vist en sterk omstillingsevne, og vi kommer styrket ut av et krevende kvartal. Selv om vi opplever et sterkere fall i inntektene enn tidligere, har vi evnet å spare betydelige beløp og tilpasse driften i tråd med dette, sier konsernsjef Are Stokstad.

Han påpaker at det er ventet ytterligere effekt av kostnadsreduksjonene i kommende kvartaler.

Amedias annonseomsetning falt med 10.9 prosent i kvartalet, først og fremst i kategorien rubrikkannonser i papiravisene. Digitale annonseinntekter økte med 13 prosent, men utgjør en liten del av konsernets inntekter.

Amedia-avisenes opplag sank med 4,8 % i kvartalet, mens antall brukere økte til 750 000 daglig på nett og til 396 000 daglig på mobil.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.