- Folk er både dyktige og kreative dektektiver, sier daglig leder Preben Carlsen i det digitale kommunikasjonsbyrået Trigger.

- I løpet av noen få timer hadde it-spesialister hacket seg inn på kildekoden til Theas bryllupsblogg, som er bygget opp på Blogg.no. I kodespråket kom det frem at Plan Norge var nevnt, og det bidro til at vi måtte slippe nyheten langt tidligere enn planlagt, forteller han.

Trigger står bak Plan Norges omstridte kampanje, og var med å utvikle ideen om å lage en falsk bryllupsblogg med 12-årige Thea som skulle gifte seg med en 37-årig mann.

Kampanjen har vakt sterke reaksjoner. 

Kjendishjelp

I løpet av to døgn har Theas bryllupsblogg blitt Norges mest populære blogg. Prosjektet har også fått stor oppmerksomhet i sosiale medier, og flere hundre barn og unge har engasjert seg i saken, deriblant på Snapchat.

Bryllupsbloggene som er tilknyttet portalen #Stopp brylluppet har så langt hatt 270.000 unike brukere siden lansering søndag.

Kampanjen tok for alvor av da kjendiser som Jenny Skavland, Caroline Berg Eriksen og Einar Tørnquist postet bilder av Theas bryllupsblogg på sine Instagram-kontoer.

- Vi kontaktet disse tre personene på forhånd. Flere av dem har gode relasjoner til Plan Norge og er kjent med den jobben organisasjonen gjør. De hadde lyst til å stille opp for en viktig sak, og de har ikke mottatt noen form for honorar, sier Carlsen.

Ung målgruppe

Trigger og Plan Norge har bevisst valgt å bruke sosiale medier for å nå frem med budskapet i kampanjen.

- Vi bruker unge virkemidler som blogg og Snapchat for å treffe unge. Denne målgruppen har sluttet å se på tv, og er en gruppe mennesker man sliter med å nå i tradisjonelle medier. Da må man trykke på noen knapper som gjør at selv de yngste engasjerer seg, sier Carlsen.

- Vi har klart å sette tematikken med barnebryllup på agendaen ved å mobilisere unge først. Det er et klassisk grep innen kommunikasjon, påpeker Carlsen.

Pågang av faddere

Leder av Plan Norges jentekampanje Gørill Husby Moore sier responsen har vært overveldende.

- Vi ønsket å sette barneekteskap på agendaen, og trekke problematikken hjem ved å skape en stopp-effekt. Det har vi nå klart, sier Husby Moore, som viser til at hele 39.000 unge jenter daglig blir giftet bort til voksne menn rundt i verden.

Plan Norge opplever en større pågang av unge faddere enn noen gang tidligere som følge av kampanjen.

- Vi har gjennom aksjonen klart å mobilisere et enormt engasjement blant norske jenter, som normalt ikke responderer på denne type kampanjer. Det er tydelig at vi har truffet en nerve som virkelig gjør at unge mennesker mobiliserer for å stoppe barnebryllup, og det er veldig godt å se, sier Husby Moore. 

Les også:
- Flybransjen er crazy
- Verdensøkonomien balanserer i dag på en nokså skarp knivsegg
Her vokser boligprisene raskest (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.