Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Evan (8) er stjerne på EvanTubeHD. Foto: YouTube
Evan (8) er stjerne på EvanTubeHD. Foto: YouTube les mer

Youtube

Se 8-åringen som tjener millioner på YouTube

Leketøysvideoene til YouTuber Evan (8) og pappaen hans er blitt millionbutikk. Nå oppretter også Fredrik Skavlan sin egen YouTube-kanal.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Merk deg like godt den nye yrkesbetegnelsen med en gang: YouTuber.

YouTuberne er stjerner på Googles videodelingsnettsted YouTube. De tiltrekker seg millioner av seere og store reklame- og produktplasseringsinntekter - ofte helt på siden av de tradisjonelle, lineære tv-kanalene.

En av dem er Evan (8). Han tjener opp mot 1,3 millioner dollar i året på å legge ut videoer han og pappaen Jared har laget på YouTube.

Det skriver Business Insider.

Sett 51 millioner ganger

I videoene viser Evan frem lekene sine og snakker om dem.

Den aller mest populære videoen hans er vist over 51 millioner ganger og handler om en slags plastelina-deig fra Angry Birds.

Evan og pappaen, som ikke ville stå frem med etternavn da Newsweek intervjuet ham for snart et år siden, har for lengst sin egen kanal på YouTube.

Les også: Full krangel om fotball-tv

YouTuberne kommer

Åtteåringen holdes frem som en av de nye stjernene fra YouTuber-generasjonen, som nylig prydet coveret til det velrenommerte magasinet Bloomberg Businessweek.

En av de aller mest kjente YouTuberne er svenske (24), sønn av den tidligere KappAhl-direktøren Johanna Kjellberg.

Les saken om PewDiePie i D2 her:

Tubetoppen  

Kjellberg er blant sine mange millioner fans bedre kjent som PewDiePie, en ung mann som kommenterer og prater tull mens han spiller dataspill.

PewDiePie driver den aller mest populære kanalen på YouTube med over 30 millioner abonnenter, og er nå indirekte eid av Disney gjennom Maker Studios.

Ifølge Variety omsatte Kjellberg reklame for fire millioner dollar på YouTube ifjor.

(Saken fortsetter under videoen)

Nylig ble det også kjent at den svenske YouTube-stjernen vil begynne å strømme episoder av «BroKen», en serie timelange programmer der han snakker med kompisen Kenneth Morrison om dataspill og YouTube-trender, eksklusivt på MLG.tv.

MLG er en nettbasert «tv-kanal» for dataspill som konkurrerer med Twitch om å bli den dominerende web-tv-tjenesten for online dataspill og dataspillkonkurranser.

At det er store penger i omløp viser prisen ehandelskjempen Amazon betalte da den nylig kjøpte opp Twitch:

970 millioner dollar.

Det populære nettstedet Buzzfeed forklarte oppkjøpet for voksne lesere slik:

Here’s How To Explain Amazon’s $970 Million Twitch Acquisition To Your Parents

Prebz & Dennis

Et eksempel på populære norske YouTuberne er Prebz og Dennis. Deres mest sette video, #Selvportrett, er vist over 370.000 ganger.

Ifølge Business Insider tjener Evan og pappaen hans nå 1,3 millioner dollar på reklame og avtaler med leketøysprodusenter om å vise frem lekene deres på YouTube-kanalen EvanTubeHD.

Ved siden av Evan selv opptrer også søsteren og moren hans innimellom.

Les også: Beskjed til alle som har drukket Red Bull uten å få vinger: Dere har krav på 13 mill. dollar i erstatning

Det hele startet med at Evan og pappaen laget noen enkle animasjonsfilmer med Angry Bird-modeller av leire.

Evan ville dele dem med vennene sine på YouTube. I starten lagde de kanskje en snutt i måneden.

- Det var ikke før den opprinnelige leirevideoen passerte en million visninger at vi begynte å skjønne hvor stort dette var blitt, har Jared fortalt til Newsweek.

Skavlan satser

I Norge kaster nå også tv-stjernen Fredrik Skavlan seg på YouTube-bølgen.

Onsdag kunngjorde produksjonsselskapet hans, Monkberry, at Skavlan-talkshowet etablerer seg med en egen YouTube-kanal.

Der vil Skavlan legge ut klipp fra tidligere sesonger, ekstramateriale og nyprodusert eksklusivt innhold.

- Det ligger allerede tusenvis av Skavlan-klipp på YouTube som seerne har lagt ut opp gjennom årene. Nå presenterer vi alt dette fantastiske innholdet på en egen kanal, sier produsent Marianne Torp Kierulf.

YouTube-kanalen er et samarbeid mellom Skavlans produksjonsselskap Monkberry og det nordiske multi channel-nettverket Splay.

NRK, som viser Skavlans talkshow i Norge, stiller seg bak satsingen på YouTube

 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter

 

Les også:

Nordmenn strømmer mest musikk  

Valgseier tross kampanje  

NRK tror radio, vær og nyhetsvarsler passer for iWatch

Snart kan du shoppe Burberry på Twitter  

Fra «Wonderboy» til «Akerboy»

Ser NRK helt lovlig på tv, uten å betale lisens

Mest sett på DNtv nå

Etterbørs NRK Internett Youtube
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Mest sett på DNtv nå