NHST Media Group  - som eier Dagens Næringsliv - hadde en nedgang i omsetningen for tredje kvartal på 1 prosent. Kvartalets omsetning endte på 285,8 millioner kroner, mot 289 millioner kroner i samme kvartal 2013, ifølge kvartalsrapporten.

Inntektene i det tredje kvartalet er betydelig preget av fallende annonseinntekter, som i denne perioden gikk ned 11 prosent, og endte på 87 millioner kroner, mot 97 millioner kroner i fjorårets tredje kvartal.

Opplagsinntektene endte på 139 millioner kroner, og vokste med 3 prosent, mot 135 millioner kroner i tilsvarende periode i fjor. Opplagsinntektene utgjorde 49  prosent av totale inntekter i tredje kvartal.

Konsernets serviceinntekter steg med 6 prosent, sammenlignet med tredje kvartal i fjor, til 60 millioner kroner.

Digitale inntekter steg også i tredje kvartal. Vekststakten gjennom året har vært variabel, fra 11 prosent i første kvartal, via 25 prosent i andre kvartal, til 13 prosent i tredje kvartal, alt sammenlignet med tilsvarende perioder i 2013.

Konsernets kostnader i tredje kvartal endte på 204 millioner kroner, en oppgang på 6 prosent

EBITDA-resultatet endte med et underskudd på  7 millioner kroner, som er en tilbakegang på 18 millioner kroner i forhold til samme periode i fjor.

NHST har redusert sin eierandel i Smartcom fra 100 % til 35 %. Nedskrivninger og driftsunderskudd tilknyttet Smartcom utgjør 6 millioner kroner i kvartalet. Endelig gjennomføring vil skje i fjerde kvartal.

Konsernet vil gjennomføre betydelige omstillinger og effektiviseringstiltak for å redusere kostnadsbasen inn i 2015, skriver konsernet i kvartalsrapporten.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.