Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

– Jeg ser for meg at det skal noe til for at Datatilsynet gir bøter på 100 millioner euro med det første, sier advokat Ingvild Næss. Foto: Aleksander Nordahl
– Jeg ser for meg at det skal noe til for at Datatilsynet gir bøter på 100 millioner euro med det første, sier advokat Ingvild Næss. Foto: Aleksander Nordahl les mer

Medier

EU vil hundredoble bøtesatser

Bøtesatsene for brudd på personvernloven i Norge skal hundre­dobles, når EU innfører nye regler. Flere norske mediehus oppfyller per i dag ikke de varslede kravene.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Dagens Næringsliv skrev mandag om DN-journalist Bjørn Ecbklad, som fikk utlevert alle opplysninger Schibsted hadde samlet om ham. Antallet viste seg å være 136.000.

Nye krav i EUs personvernreform

  • Personvernreformen i EU skal etter planen ferdigbehandles innen fem måneder, og kan være norsk lov i 2016.
  • Bedriftene må ha fullstendig oversikt over hvilke personopplysninger de sitter på og gjøre jevnlige risikoanalyser på håndteringen av dem.
  • Avvik skal rapporteres til Datatilsynet innen 24 timer, og i noen tilfeller også til personer som er omfattet av avviket.
  • Personvernombud, som i dag er en frivillig ordning, blir obligatorisk for alle bedrifter som håndterer opplysningene til mer enn 5000 personer i året, og for håndtering av sensitive opplysninger, samt offentlig forvaltning.
  • Retten til å bli «glemt» eller «slettet» styrkes. Nye krav til at datasystemer skal utvikles med hensyn til persondata kan også bety krav til tekniske løsninger som automatiske sletterutiner.
  • Bedrifter som har under 5000 registreringer av personopplysninger i året, får lempet på flere av kravene.

Kilde: Datatilsynet

Vis mer
Ikke bare Google og Facebook, men også norske mediehus, vil vite stadig mer om deg. Samtidig har EU fått hastverk med å vedta en ny lov om personvern.

Forbudt å vite kjønn

Loven vil føre med seg en rekke innskjerpelser i dagens personopplysningslov, men også en del helt nye bestemmelser (se faktaboks). Selskaper som lager brukerprofiler på kundene sine, som mediehus og nettbutikker, får også nye begrensninger: Å lagre noe som kan avsløre blant annet kjønn, seksuell legning eller etnisitet, blir forbudt. Det skal også gis mulighet for å reservere seg mot profilering.

– Og muligheten skal gjøres tydelig, ikke på side 22 i standardvilkårene, sier direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet.

Les også: Slik får du innsyn i mappen din

De varslede kravene kommer også sammen med nye, astronomiske bøtesatser. Alvorlige brudd skal kunne straffes med det høyeste tallet av 100 millioner euro i bøter og fem prosent av selskapets globale omsetning.

– I dag er den største boten vi har gitt 600.000 kroner, og den største boten vi kan gi 850.000 kroner, sier Thon.

– Bøtenivået her er helt bevisst, og skal tvinge bedriftene til å ta hensyn til regelverket. Bøtenivået bringer saken fra it-rommet til styrerommet, sier advokat Ingvild Næss. Hun jobber med teknologi og personvern i advokatfirmaet Thommessen.

Snowden åpnet EUs øyne

Reformen ble foreslått i 2012, og den nye presidenten i Europakommisjonen, Jean-Claude Juncker, har varslet at han vil ha fullført lovbehandlingen innen fem måneder. Dermed kan loven være på plass i Norge tidligst i 2016, tror Thon i Datatilsynet. Lovforslaget er en forordning og ikke et direktiv. Det betyr at lovteksten vil være uten rom for større nasjonale modifikasjoner. At bøtesatsene blir så høye, og at EU nå skynder seg med å fullføre implementeringen, handler i stor grad om én mann, mener Næss:

– Arbeidet med EUs personvernreform har gått over mange år, men det var med Snowden-saken det virkelig skjøt fart. Amerikanske Edward Snowden lekket i 2013 graderte dokumenter som viste omfattende amerikansk overvåkning.

Tre av fire har ikke ombud

Per i dag er personvernombud en frivillig ordning, men blir påbudt om den nye loven vedtas. Blant de store mediehusene er det bare Schibsted som per i dag oppfyller kravet. Utviklingsdirektør Pål Nedregotten i Amedia sier de allerede nå vurderer å opprette stillingen.

Det samme sier digitalsjef Lene Hordvik i Dagbladet. Dagens Næringsliv har heller ikke noe personvernombud, men sjefredaktør og administrerende direktør Amund Djuve i Dagens Næringsliv forteller at de eksisterende retningslinjene er utformet med tanke på å oppfylle de varslede kravene.

 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter

 

Les også:

  Slik får du innsyn i mappen din

Se 8-åringen som tjener millioner på YouTube

Beskjed til alle som har drukket Red Bull uten å få vinger: Dere har krav på 13 mill. dollar i erstatning

NRK må trolig kutte et 100-talls stillinger

SCHIBSTED ASA

Omsetning Vis alle regnskapstall

Les mer

Kilde: Proff.no

Mest sett på DNtv nå

Etterbørs VG Schibsted Datatilsynet EU Personvern Medier
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Mest sett på DNtv nå