NRK fortsetter å miste seerandeler. Rikskringkasteren andel av seere over tolv år går tilbake med 2,5 prosentpoeng, fra en samlet seerandel på 36,7 prosent i oktober ifjor, til 34,2 prosent i år.

NRK gikk også kraftig tilbake i september, hvor de falt med 2,4 prosentpoeng sammenlignet med samme periode ifjor.

Les også: Ny treårsavtale med TVNorge dnPlus

Verst for flaggskipet

Moderkanalen NRK 1 har den største tilbakegangen av samtlige av de store tv-kanalene i Norge. Samtidig har TV 2s hovedkanal den største fremgangen av samtlige.

NRK 1 mister 1,7 prosentpoeng av sin seerandel blant alle over 12 år, mens hovedkanalen TV 2 går frem 2,3 prosentpoeng.

Les også: Utreder NRK - igjen

TV 2 går frem

TV 2s reklamekanaler går kraftig frem, med 3,6 prosentpoeng økning i sin andel i begge målgrupper. I seergruppen 20-49, annonsørenes foretrukne målgruppe, har TV 2 nå en 50 prosent større andel enn NRK med en andel på 31,2 prosent mot NRKs 21,8.

(Saken fortsetter under videoen)

00:00
Publisert:

Forspranget spist inn

I den totale seergruppen over 12 år har TV 2 nå en andel på 30,6 prosent. Der det ifjor skilte 9,3 prosentpoeng mellom de to kanalene, er NRKs forsprang nå krympet inn 3,6 prosentpoeng.

Bjørn Gunnar Rosvoll i TV 2
Bjørn Gunnar Rosvoll i TV 2
– Viktig reklamemåned

Oktober er en av årets aller viktigste reklamemåneder, noe som gir salgs- og markedsdirektør Bjørn Gunnar Rosvoll i TV 2 ekstra grunn til å smile over tallene.

– Etterspørselen etter tv-reklame i september og oktober har økt voldsomt siden ifjor, og dette sammenfaller selvsagt med svært gode seertall, sier Bjørn Gunnar Rosvoll i en pressemelding fra TV 2.

Svakt fra TV Norge

TV Norge går svakt tilbake. Kanalen mistet 0,7 prosentpoeng i segmentet 20-49 år, hvor kanalen nå har 14,6 prosent av seerne. I det totale seermarkedet over tolv år går kanalen tilbake 0,4 prosentpoeng, til 9,7 prosent. Satt opp mot TV 2 fremgang

TV Norges eier, SBS Discovery, som også eier kanalene FEM, MAX, VOX, Discovery og TLC Norge, går tilbake blant seere mellom 20 og 49 år, men har en knapp fremgang i det totale tv-markedet.

– Oktober ble nok en fin måned for oss. Vi holder oss på nivå med fjoråret i vår hovedmålgruppe, seerne mellom 15 til 50 år, og vokser litt i totalbefolkningen. Men det er TV 2 som er vekstvinneren og har mest grunn til å smile. Det er bare å gratulere, og erkjenne at «Farmen» tre ganger i uka er et utrolig solid format, sier Harald Strømme, sjef for TVNorge og SBS Discovery.

Markedsandeler i oktober

20-49 år

 

Alle over 12 år

 

TV 2-kanalene: TV 2, TV 2 Zebra, TV 2 Bliss, TV 2Nyhetskanalen, TV 2 Sportskanalen

SBS Discovery-kanalene: TVNorge, FEM, MAX, VOX, Discovery, TLC Norge

NRK-kanalene: NRK1, NRK2, NRK3/Super

MTG-kanalene: TV3, Viasat4, TV6

 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors

 

Les også:

Favoritten ble ny TV 2-sjef  

Se 8-åringen som tjener millioner på YouTube

Senker verdien på Amedia

Oppvask etter skandale på NHH  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.