Taylor Swift har trukket all musikken sin fra strømmetjenesten Spotify. Nyheten kommer litt over én uke etter at Swift slapp sitt til nå bestselgende album, «1989».

Swifts plateselskap, Big Machine Lebal Group, har ikke gitt noen forklaring på hva som ligger bak avgjørelsen, men selskapets direktør, Scott Borchetta, har ifølge Billboard tidligere vært en høylytt kritiker av strømmetjenestene, som han mener senker verdien på musikk.

– Håper hun forandrer mening

Taylor Swift under iHeartRadio Music Festival i Las Vegas. Foto:Al Powers/AP/NTB Scanpix
Taylor Swift under iHeartRadio Music Festival i Las Vegas. Foto:Al Powers/AP/NTB Scanpix (Foto: Ap)
Spotify har kommentert avgjørelsen på sine egne nettsider, hvor de påpeker at 16 av Spotifys mer enn 40 millioner brukere har spilt en Taylor Swift-sang de siste 30 dagene.

– Vi håper hun forandrer mening og kommer tilbake til oss, så vi kan bygge en musikkøkonomi som fungerer for alle. Vi mener fans skal kunne høre musikk hvor og når de ønsker, og at artister har en ubestridelig rett til å få betalt og å bli beskyttet mot piratkopiering.

Frir med spilleliste

Spotify har også valgt å kommentere avgjørelsen inne i selve avspilleren. Under Swifts nyeste album, «1989», har selskapet lagt inn en liten tekst hvor det står:

«Artisten eller artistens selskap har valgt å ikke slippe dette albumet på Spotify. Vi jobber med saken, og håper de vil forandre mening snart.»

En velkomponert spilleliste publisert av Spotify skal også hamre inn budskapet (se bildet).

«Sympatisk nok går hun mot strømmen»

Musikkommentator Audun Vinger anmeldte forrige uke Swifts nyeste plate, blant annet med den smått profetiske setningen «sympatisk nok går hun mot strømmen».

– Først og fremst er det en signaleffekt, sier Vinger om Swifts valg.

Og fortsetter:

– Hun har uten tvil dette halvårets virkelig store kommersielle utgivelse, og det har vært knyttet stor spenning til om «1989» skulle redde den amerikanske platebransjen, hvor alle de store albumutgivelsene har skuffet i år. 

Kan være salgstunt

Siden plateselskapet ikke har sagt noe om hva som ligger bak avgjørelsen, utelukker ikke Vinger at det kan være snakk om et tidsbegrenset «stunt» for å maksimere salg, skape oppmerksomhet eller sende et signal.

Swifts nye album har hatt et sjeldent bra salg både fysisk og digitalt, og er ifølge Billboard på vei mot å ta Britney Spears 14 år gamle rekord på 1,32 millioner solgte kopier i sin første uke.

–  Det er flere som holder tilbake akkurat under lanseringsperioden, for å sikre salget mens oppmerksomheten om dem er på topp, men når all musikken nå er fjernet fra strømmetjenestene er det en klar signaleffekt. Dette er hennes pop-album, men hun og plateselskapet kommer jo fra country og «gamle dager» – et annet verdisett.  Swift selger i tillegg fortsatt veldig mange cd-er. Amerikanerne har da heller ikke fått streamingen i blodet ennå, slik vi har det i Norge.

Musikkommentator Audun Vinger tror ikke Taylor Swift kan håpe å vinne en langvarg kamp mot strømmetjenestene.
Musikkommentator Audun Vinger tror ikke Taylor Swift kan håpe å vinne en langvarg kamp mot strømmetjenestene.
Også Forbes-kommentator Bobby Owsinksi heller mot at avgjørelsen om å trekke musikken kan være et forsøk på å presse så mye penger ut av albumlanseringen som mulig.

Artistene prøver alt

– Fordi det ene albumet etter det andre skuffer, har du har artister som forsøker alt mulig om dagen, enten det er å gi bort musikken, legge den ut eller trekke den tilbake, sier Vinger.

Han viser blant annet til U2s albumlansering gjennom Apple, hvor samtlige apple-brukere fikk albumet, enten de ville eller ikke.

– Det funket ikke omdømmemessig, men det ga dem unektelig mange lyttere, sier Vinger.

Kan ikke vinne

Vinger tror ikke Swift kan håpe å vinne en kamp mot strømmetjenestene på lang sikt.

– Nei, jeg tror vel egentlig ikke det. Men artistene kan kjempe mer mot selskapene sine for å få sett mer av de nye pengene som visserlig er i omløp.

Vinger viser til Susanne Wallumrød, som i Norge har støtt fremst blant artister som har kritisert strømmetjenestenes inntektsmodell, men som i juni snudde og lanserte all musikken sin på strømmetjenestene.

– Det var et sterkt signal det òg, for hun tok på seg den kjipe oppgaven å kjempe den kampen mens alle andre bare ble med. Til slutt måte hun også bite i det sure eplet og legge ut musikken, fordi den rett og slett ikke blir lyttet til uten.

De store gir seg i tur

Det samme har vært trenden internasjonalt, flere av de største artistene som har holdt igjen, har de siste årene kastet inn håndklet og åpnet musikken sin for strømming. Mens giganter som Beatles fortsatt kan ta seg råd til å si nei til strømming, har andre storheter som Led Zeppelin og Pink Floyd holdt igjen lenge, for så å gi seg én etter en. 

– Det er veldig få nålevende artister som ikke er på strømmetjenestene. AC/DC, et av de kommersielt mest vellykkede rockebandene, er et av de få. Jeg kjøpte faktisk albumet «Powerage» i forrige uke, siden den var sperret på Wimp og jeg trengte høre den. Så det er mulig.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.