Bergenslaget Brann står i akutt fare for å rykke ned i siste runde av Tippeligaen, som spilles søndag.

– Det vil i aller høyeste grad være leit om Brann rykket ned, det er en fargeklatt i Tippeligaen, sier Steinar Brændeland, sjef i CMore Norge.

Brann-nedrykk vil bety store inntektstap for CMore og TV 2, som har tv-rettighetene til norsk fotball det neste året. Brann er et av lagene som trekker flest seere til tv-skjermen, på grunn av sin fanatiske, lokale fanskare.

Fotballkamper med Brann på TV 2 har de siste tre årene hatt snaue 20.000 seere mer i snitt enn kamper uten Brann. Uten Brann ligger det med andre ord an til betydelig lavere seertall for Tippeliga-fotballen og tilsvarende lavere reklameinntekter.

«60 millioner»

Kilder med kjennskap til inntektsbildet for fotballsendingene anslår det potensielle tapet på nedrykk for Brann til 60 millioner kroner for TV 2 alene.

Kilder i TV 2 forteller at det er forståelse for at Brann-nedrykk vil gi et inntektstap neste sesong, uten at de kan svare på hvor stort dette blir. Redaksjonssjef for fotball i TV 2, Eystein Thue, er ikke kjent med estimater for hvor mye et Brann-nedrykk vil bety økonomisk for kanalen.

– Reduserte seertall er ikke en unaturlig konsekvens, men tabellsituasjonen får vi ikke gjort noe med, sier Thue.

– Branns kamper er blant det øverste sjiktet, sier Steinar Brændeland, sjef i CMore Norge
– Branns kamper er blant det øverste sjiktet, sier Steinar Brændeland, sjef i CMore Norge (Foto: Dagens Næringsliv)
Det kan bli Brann på TV 2 likevel, selv om laget rykker ned. TV 2 har rettighetene til å vise en kamp i uken fra 1. divisjon neste år, og har førstevalget i annenhver kamp. Da kan det fort bli Brann mot lag som Ranheim, Strømmen eller Hønefoss på TV 2 Zebra.

– Vi har tenkt tanken. Det vil uansett bli vist Brann-kamper på TV 2s kanaler neste år, selv om Tippeligaen normalt har større interesse, sier Thue.

Tapene kan bli store også for betal-tv-selskapet CMore. CMore har betalt over en milliard kroner for rettighetene til norsk Tippeliga i fire år, og hver vår kjøres det kampanjer for å selge abonnement.

Tidligere hadde TV 2 rettighetene til betal-tv for norsk Tippeliga, og i den perioden var det flest abonnenter fra Bergen og Trondheim, byene til Brann og Rosenborg.

– Konsekvensene er det vanskelig å si noe om, vi klarer ikke å tallfeste hva et nedrykk vil bety. Men entusiasmen og oppmerksomheten som Brann får, er viktig for Tippeligaen. Vi ser antallet videostrømmer på Branns kamper er blant det øverste sjiktet for klubbene i Tippeligaen, sier Brændeland.

«Ikke tema»

Også for Sportsklubben Brann vil nedrykk ha stor økonomisk betydning. Kamper mot Nest-Sotra og Bryne drar ikke like mange tilskuere som kamper mot Rosenborg og Molde. Men bergenserne er optimister til det siste.

– Nedrykk er ikke tema i Brann. Ta kontakt den dagen det eventuelt er et faktum, svarer mediesjef Gorm Natlandsmyr i Brann i en tekstmelding fredag ettermiddag.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.