På en privatskole i New York vet alle elevene i fysikktimen hva Kahoot it er.

– Jeg elsker det, det er en aktiv måte å øve inn kunnskap på. Her må man svare aktivt på spørsmålene, og ikke bare sitte passivt og høre på hva læreren sier, sier student Isabelle Jaffe.

Kahoot norsk

Det hele startet på NTNU i Trondheim.

Uten at det er brukt en krone i markedsføring er Kahoots spillquiz nå i bruk i over 120 land, og har over 12 millioner brukere.

Rundt 80 prosent av dem holder til i USA, og Kahoot har tatt skole- og utdanningsinstitusjoner med storm.

Kahoot it i utdanning

Over 300.000 lærere har registrert seg som brukere.

– For å gi deg et bilde på hvor stort dette er blitt: En times nedetid for spillet rammer kanskje mellom 5000 og 6000 lærere og 50.000 elever, sier finansdirektør i Kahoot, Martin Kværnstuen.

Sammen med Mamut-gründer Eilert Hanoa gjorde han store penger da it-selskapet Mamut ble solgt til Visma for 750 millioner i 2011. Nå har duoen investert 11 millioner av Mamut-pengene i det interaktive nettspillet Kahoot. Ifølge Kværnstuen får Kahoot rundt 900.000 nye brukere hver eneste uke, og håper å kunne avslutte året med rundt 18 til 20 millioner brukere.

– Planen min var å jobbe som investor, men Kahoot er så spennende og vokser så raskt at jeg ikke klarte å la være å gå inn i selskapet, sier Kværnstuen.

Kahoot som Apple

Han og Hanoa har kjøpt ut NTNUs kommersialiseringsselskap, NTNU Technology Transfer, og kontrollerer nå 20 prosent av aksjene.

– Vi hørte om selskapet første gang ifjor høst, det er nesten litt Apple-likt. Konseptet er utvilsomt «one of a kind», sier Hanoa til DN.

Spillet – eller den spillbaserte læringsplattformen, som utviklerne og selskapet kaller det – blir ofte brukt ved at en lærer lager en quiz i Kahoot, med flere spørsmål om temaet klassen jobber med.

Kahoot-kjøper Eilert Hanoa (til høyre) mener Kahoot ligner på Apple. Her sammen med medeierne Martin Kværnstuen (fra venstre), Morten Versvik og Alf Inge Wang.
Kahoot-kjøper Eilert Hanoa (til høyre) mener Kahoot ligner på Apple. Her sammen med medeierne Martin Kværnstuen (fra venstre), Morten Versvik og Alf Inge Wang. (Foto: Ole Morten Melgård)
Under timen eller forelesningen ber han forsamlingen ta frem mobiltelefonen, eller bruke datamaskin, og logge seg på nettstedet til Kahoot.

Spørsmålene og elevenes svar kommer så opp på en storskjerm som alle ser. På hvert spørsmål gjelder det å svare raskt og riktig. Underveis i quizen ser deltagerne hvordan de ligger an i konkurransen.

For elever som har det vanskelig

– Hver eneste dag får jeg vitnesbyrd om at Kahoot har gjort skolehverdagen bedre for mange, spesielt for elever som har det litt vanskelig, sier oppfinner og landets eneste spillprofessor, Alf Inge Wang, ved NTNU.

Han viser til et eksempel fra Malvik der skoleelever lærte om tidsperioden romantikken i norsktimene.

– Elevene fikk selv være med på å lage quizen, de ble veldig revet med. De glemte at de syntes temaet var tungt og vanskelig, sier Wang.

Kahoot er basert på hans forskning og ideer, mens Wangs mastergradsstudent, nåværende teknisk direktør i Kahoot, Morten Versvik, har utviklet den teknologiske plattformen. Sammen med London-baserte Johan Brand, opprinnelig fra Oslo, og Jamie Brooker etablerte Versvik selskapet Kahoot i 2011.

I dag er Kahoot et gratisspill, og utfordringen er å klare å ta seg betalt for tjenesten, som 15 personer er ansatt for å drive.

– Vi skynder oss langsomt for å finne gode forretningsmodeller. Vi ser på muligheter for å kunne ta betalt for undervisningsbruk, men også bedriftsmarkedet har vist stor interesse for Kahoot, sier finansdirektør Kværnstuen.

Les også:

Smir mens Appstore er varm

Store tap for Funcom  

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Sjekk hvem som får 150 millioner euro fra Google