Lørdag gikk VGTV for første gang på luften som ordentlig tv-kanal. 438.000 seere var innom VGs tv-kanal den første helgen, og kanalen nådde sin foreløpige seerrekord da Magnus Carlsen og Viswanathan «Vishy» Anand var i innspurten av åpningspartiet i sin VM-kamp.

– Litt utpå dagen på lørdag er det i snitt 26.000 seere under innspurten på første parti under Sjakk-VM, sier mediedirektør Jarle Thalberg i Carat.

Ifjor var opp imot 300.000 innom daglig for å se VGs livesendinger fra Sjakk-VM på nett. Da var nettsendingene en reell konkurent til NRKs tv-sendinger, som i snitt trakk 565.000 seere.

Ingen annonsesalg

Thalberg mener tv-tallene er gode.

26.000 så innspurten i Magnus Carlsen og Viswanathan «Vishy» Anands første parti på VGTV.
26.000 så innspurten i Magnus Carlsen og Viswanathan «Vishy» Anands første parti på VGTV. (Foto: Ap)
– Jeg synes det er veldig bra tall. Det er veldig bra at nesten en halv million mennesker har vært innom. Det er en veldig god start å få folk til å komme innom kanalen, sier mediedirektør Jarle Thalberg i Carat.

– Dere selger reklame i bøtter og spann nå da eller?

– Det blir feil å si. Det er ikke sånn det funker, sier Thalberg.

– Men er det noe etterspørsel?

– Nei, ingen annonsører har ringt meg og bedt om å få komme på VGTV. Men dette er tall som gjør det lettere for VG å gå ut og selge, sier Thalberg.

Konkurrerer med Nyhetskanalen

VGTVs klareste konkurrent er TV 2 Nyhetskanalen, som hadde en markedsandel 3 prosent lørdag og 2,7 prosent søndag.

VGTV hadde på sin side en markedsandel på 0,7 prosent. Men i seersegmentet 20-49 år krymper avstanden mellom de to kanalene fra 2,4 til 1,2 prosentpoeng.

Fikk bedre kanalplass

Det første halvåret har Telenor sikret seg enerett på å distribuere sendingene til en million kunder som mottar sine tv-signaler fra Canal Digital Parabol eller Canal Digital Kabel-tv.

At VGTV ble tilgodesett med kanalplass syv hos Canal Digital, har vakt sterke reaksjoner innad i TV 2. Nyhetskanalen er på sin side henvist til kanaplass 27.

I maktkampen mellom tv-kanaler og distributører er det ikke uvanlig at kanalplassering brukes som forhandlingskort. Kanalene med lavest kanalplassering blir mest sett, og det er derfor en stor fordel for en uetablert kanal å få et lavt nummer på fjernkontrollen.

Springer som springbrett

VGTV-sjef Helje Solberg har brukt Sjakk-VM som springbrettet for lanseringen av VGTV på Canal Digital. Foto: Aleksander Nordahl
VGTV-sjef Helje Solberg har brukt Sjakk-VM som springbrettet for lanseringen av VGTV på Canal Digital. Foto: Aleksander Nordahl (Foto: DN)
VGTV har valgt å bruke Sjakk-VM som springbrett for lanseringen av VGTV som linjær tv-kanal på Canal Digital.

I år har VG også bilderettigheter. Det skjedde som et resultat av at NRK etter en kaotisk budprosess valgte å dele både rettighetene og regningen med VG.

Bruker én million på sjakkproduksjon

VGTV var samtidig – og som forventet – ikke i nærheten av å kunne konkurrere med statskanalen på linjær tv. 218.000 seere fulgte i snitt NRKs sjakksending lørdag og søndag.

VGTV bruker cirka én million kroner på sjakksendingene fra Sotsji, og da er ikke kostnadene til produksjonsrettighetene regnet med. NRK bruker det dobbelte.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.