I en ny reklamefilm som skal vinne Marine Harvest innpass på det japanske markedet, forteller selskapet om hvordan det selger oppdrettslaks nedstammet fra vill­laksen i Vosso, med naturskjønne bilder av elv, villaks og norske skoger og fjell.

– Skamløst, sier Lars Lenth.

Gjedda vaker i sivet

Han ble så provosert over det han mener er villedende reklame, at han sammen med Lars Nillssen laget en ekstra episode i sin dokumentarserie på oppdrettsnæringen, som vises som en del av fiskeprogrammet Lars og Lars på VGTV.

I programmet reiser de to fiskerne til den kjente lakseelva Vosso på Vestlandet, hvor man kjemper en kamp for å bevare villaksstammen etter at den på 90-tallet var på nippet til å bli borte, og hvor villaksstammen nå holdes kunstig i live og må trekkes ut i fjorden innkapslet i plasttanker, så den ikke skal smittes av lakselus på veien.

VGTV-dokumentaren viser et 59 sekunders snutt av reklamefilmens 140 sekunder. Det ville ikke Marine Harvest ha noe av.

Har ikke spurt

– Hverken VG eller produksjonsselskapet har spurt om å få bruke filmen. Vi gjorde VG oppmerksomme på dette på fredag i forrige uke, og de valgte å avpublisere episoden, sier kommunikasjonssjef Ola Helge Hjetland i Marine Harvest.

&lt;p&gt;&lt;a href="http://vimeo.com/106263933"&gt;Mowi salmon by Marine Harvest&lt;/a&gt; from &lt;a href="http://vimeo.com/marineharvest"&gt;Marine Harvest&lt;/a&gt; on &lt;a href="https://vimeo.com"&gt;Vimeo&lt;/a&gt;.&lt;/p&gt; &lt;/p&gt;&lt;p &gt;VG valgte etter et døgn å avpublisere episoden midlertidig, i påvente av en avklaring.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Hjetland opplyser at klagen kun handler om et opphavsrettsspørsmål.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Lars Lenth mener på sin side Marine Harvests reaksjon handler om flere ting:&lt;/p&gt;&lt;h4 &gt;«Hårreisende»&lt;/h4&gt;&lt;p &gt;– Vi synes reklamefilmen er hårreisende, det er derfor vi har laget det vi har laget. Vi skjønner at Marine Harvest reagerer, det gjør jo som regel folk når de blir tatt med buksene nede, men vi mener vi har vårt på det tørre, sier han.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Greenpeace, ved leder Truls Gulowsen, kjøper heller ikke Marine Harvests forklaring om at dette kun er et opphavsrettsspørsmål. Han mener reklamefilmen er villedende.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Hvis noen nekter andre å vise frem reklamefilmen sin, må det være fordi de skammer seg over innholdet i den grad at de ikke vil at filmen skal vises i Norge, sier han.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Hjetland holder derimot fast på at de kun protesterte på opphavsrettslig grunnlag.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Utgangspunktet var at vi så at de hadde brukt et klipp uten å ha bedt om lov til det, sier han.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;strong&gt;– Hadde dere gitt dem lov om de hadde spurt?&lt;/strong&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Det kan jeg ikke svare på. Det blir spekulasjoner.&lt;/p&gt;&lt;h4 &gt;Krøll på snøret&lt;/h4&gt;&lt;p &gt;Da Marine Harvest ikke har gitt VG eller Lars &amp;amp; Lars tillatelse til å bruke videoen, blir spørsmålet om utdrag fra reklamen likevel faller innenfor sitatretten.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Vi skjønner at VG må være forsiktige, det er ikke der konflikten ligger for oss. VG har vært klare på at om opphavsrettsspørsmålet løser seg, så vil de republisere episoden, sier Lenth.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Mandag var det møter mellom VGs og Lars &amp;amp; Lars’ advokater. Sjefredaktør Torry Pedersen forteller at det kan bli aktuelt å klippe om episoden.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Jeg sier ikke at bruken av reklamen faller utenfor sitatretten, men jeg vil ha det vurdert. Da jeg så innslaget for første gang selv mandag, ba jeg mine folk om å foreta en juridisk vurdering av dette. Når den foreligger, skal vi se på hva vi gjør, sier han.&lt;/p&gt; &lt;/field&gt;&lt;field name="byline"/&gt;&lt;field name="paid"&gt;true&lt;/field&gt;&lt;field name="w8issuepage"&gt;46&lt;/field&gt;&lt;field name="crosshead"/&gt;&lt;field name="runninghead"/&gt;&lt;field name="leadprefix"/&gt;&lt;field name="opinioncategory"/&gt;&lt;field name="extlink"/&gt;&lt;field name="showrelatedtaggedomselement"&gt;false&lt;/field&gt;&lt;field name="showrelatedtaggedproffelement"&gt;false&lt;/field&gt;&lt;field name="articletop"/&gt;&lt;field name="bodytop"/&gt;&lt;field name="bodybottom"/&gt;&lt;field name="playid"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Marine_Harvest" relevance="1.0"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:VG" relevance="1.0"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Fisk" relevance="1.0"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Laks" relevance="1.0"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Medier" relevance="1.0"/&gt;&lt;/content&gt;&lt;/escenic&gt;</p></div>(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.