Med kommunikasjonsrådgiver Henning Cook (59) på laget skal advokat Geir Lippestad selge såkalt verdikommunikasjon til bedrifter og organisasjoner i tunge omstillingsprosesser.

Lippestad forklarer forretningsideen slik:

– I advokatfirmaet merker vi mer og mer oppmerksomhet om omstillingsprosesser og reglene rundt det. Samtidig er selskapene blitt mer opptatt av at slike prosesser ikke bare handler om å gjøre ting riktig juridisk, men også om å motivere dem som blir igjen. Da er det viktig å gjøre ting riktig med kommunikasjon.

Les også: Medieforliket: NRK får 25 kroner i lisensøkning

Omstilling kan også være knyttet til vekst, nye rammevilkår og nye markedsmuligheter.

Til grunn for Lippestads satsing ligger en overbevisning om at felles verdigrunnlag skaper en plattform for endring og måloppnåelse.

Advokatfirmaet Lippestad skal eie 51 prosent av Lippestad Kommunikasjon. Inn i det nyetablerte selskapet tar han med seg fire partnere med kommunikasjons- og organisasjonserfaring.

Henning Cook har et lang erfaring fra pr-bransjen, blant annet engasjementer i Dinamo, PR-operatørene, Woldsdal & Partnere, Geelmuyden.Kiese og nå sist Varde Hartmark.

Også tre andre tidligere Varde Hartmark-rådgivere skal hjelpe Lippestad med kommunikasjonen. Disse er HR-ekspert Gitte Th. Trovik (44) og kommunikasjonsrådgiverne Simen Hoff Hansen (29) og Kjetil Ekkeren (43), som også har vært informasjonssjef i Mesta. Tanken er å tilby både HR, jus og kommunikasjon under ett tak.

Lippestad sier kommunikasjonsselskapet dels skal jobbe sammen med advokatfirmaet i store omstillingsprosjekter og dels på egenhånd.

Libresse uten blekk

Begrunnelsen er at advokater er gode til å ivareta jusen, for eksempel i store nedbemanningsprosesser, mens det trengs andre typer fagfolk til å bygge bedriftskultur.

– Jeg ser hva som trengs, men har store begrensninger når det gjelder egen kompetanse, sier Lippestad.

For å beskrive hvordan han møtte medier og samfunnet forøvrig da han var Anders Behring Breiviks forsvarer i 22. juli-rettssaken, har Lippestad tatt i bruk begrepet «verdibasert kommunikasjon».

Ifjor kom han med boken «Det vi kan stå for», som blant handler om verdier, menneskeverd, toleranse og mangfold. Nå vil han gjøre det til en forretningsidé.

Lippestad nevner Libresse som et eksempel på bruk av verdibasert kommunikasjon til å sette et produkt inn i en større sammenheng. I stedet for tekniske data, blått blekk og flatterende produktbilder viser Libresses nye reklamefilm en rekke mennesker som blir bedt om å løpe, slåss og kaste «som en jente». Mange gjør det på en fjollete måte, før noen unge jenter kommer og gjør øvelsene med fynd og klem. Da forstår de andre at de i realiteten fornærmer samtlige jenter med sin definisjon av hvordan man «gjør som en jente».

– Dette er et eksempel på noen som får til verdibasert kommunikasjon, sier Lippestad.

Fortsatt advokat

Lippestad skal selv fortsette som advokat, men vil også utføre arbeid for kommunikasjonsselskapet. For dette vil Advokatfirmaet Lippestad fakturere Lippestad Kommunikasjon for en årslønn på samme nivå som de fire andre partnerne.

Et eventuelt overskudd etter at lønningene er betalt, vil bli delt i fem like store deler mellom partnerne.

 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter

 

Les også:

Medieforliket: NRK får 25 kroner i lisensøkning  

Derfor «forsvinner» sider på Facebook

Børsselskapene tvitrer mer enn før  

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.