Analysesjef Kristian Tolonen sier NRK allerede lever i en ny tv-virkelighet. Der har særlig en ny aktør gjort seg bemerket i konkurransen om norske tv-seere - Netflix.

Han var idag invitert for å orientere Kringkastingsrådet om hvordan NRK klarer seg i konkurransen, under tittelen «NRK mister tv-grepet».

For første gang på fire år har seertallene økt her i landet. Den økte tv-seeingen går imidlertid ikke til NRK, men til hovedkonkurrentene TV 2 og TVNorge.

Les også: Twitter-frekvensen faller markant

Begge de kommersielle kanalene høster nå fruktene av en langvarig satsning, ikke minst på underholdning.

Ser mer, men ikke på NRK

Tolonen forklarer at den samlede tv-seingen i Norge har økt markant i år. Gjennomsnittsnordmannen ser seks minutter mer på tv enn tidligere år. 

Men veksten kommer altså bare hos NRKs konkurrenter.

(Saken fortsetter under videoen)

00:00
Publisert:

Det skyldes blant annet TV 2s suksess med vinter-OL og fordi de kommersielle konkurrentene - TV 2-kanalene og SBS Discovery-kanalene - for første gang er blitt jevnbyrdige med NRK blant seere under 50 år.

Les også: Brukere over 60 redder Linkedin

- Vi er ikke irrelevante i dette bildet, men det er selvfølgelig en utvikling vi tar på alvor, sier Tolonen.

«Farmen» - en monstersuksess

Han viste også til at realityprogrammet «Farmen», med sending flere ganger i uken, er en formidabel suksess for TV 2. 

Tolonen anslår at dette programmet alene står for rundt ti prosent av all seing på TV 2 denne høsten.

Les også: Nå skal TV 2 bli morsommere

Stadig flere strømmer

Han viste også til at strømming av tv-innhold gir en helt ny konkurransesituasjon for tradisjonelle norske tv-kanaler.

- Vi har helt nye tall for strømming fra begynnelsen av november. De viser at det nå er 20 prosent av befolkningen som gjør det daglig. Ser man på 18-29 åringene er det 38 prosent som sier at de gjør det daglig, sier Tolonen.

- Netflix er like stor som de store tv-kanalene blant 18-29-åringer, med en tydelig primetime på ettermiddagen. Det er blitt en relevant tv-kanal for dem, konstaterer analysesjef Kristian Tolonen i NRK.

 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter

 

Les også:

Amedia og NRK velger hverandre dnPlus  

Søker Youtube-talenter dnPlus

De nye mediestjernene
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.