På ti år er norsk filmeksport syvdoblet, ifølge Norsk Filminstitutts (NFI) eksportundersøkelse, som legges frem i dag. Den samlede verdien av norsk filmeksport i 2012 var 57 millioner kroner, det høyeste nivået noensinne, og en oppgang på 27 prosent fra foregående år.

Justert for inflasjon har verdien på norsk filmeksport vært på 682 prosent fra 2002 til 2012. Vekstraten har gjennomsnittlig vært på 22,6 prosent per år gjennom perioden.

– Det luktet og smakte tran av norsk film i 2002. Nå har vi kommet dit at det vi driver med er av internasjonal betydning. Man blir lagt merke til, sier styreleder Asle Vatn i Produsentforeningen.

16 av 23 filmer solgt utenlands

Tallene går kun frem til 2012 fordi det tar tid fra en film har premiere i Norge til den når ut til alle potensielle markeder. Billettinntekter filmene har hatt i utlandet regnes heller ikke med, kun ren eksportverdi i forbindelse med rettighetskjøp. I realiteten er altså norsk films inntekter i utlandet enda høyere.

– At «Resisen til Julestjernen» solgte flere hundre tusen billetter i Tyskland vises for eksempel ikke i tallene, sier Vatn.

16 av de 23 norske spillefilmene som hadde premiere i 2012, er siden solgt til utlandet. Det gir også en rekordhøy gjennomsnittlig eksportverdi per film med 2,5 millioner kroner, mot 1,4 millioner i 2011 og 2,1 million i 2010 – som var det forrige toppåret.

At eksportoppgangen kommer i en periode som har vært preget av svikt i inntektsmodellen til filmindustrien, tyder på at man snakker om noe særnorskt, og ikke en mer generell trend for filmeksport på verdensbasis, mener Vatn.

– Dette skjer i en periode hvor store deler av markedet vårt er blitt borte i den digitale revolusjonen hvor dvd-salget utraderes. Likevel får vi denne veksten, så dette er et norsk fenomen og ikke et internasjonalt fenomen.

LES OGSÅ: Opptur for norsk filmteknologi

Rekorden kommer også på tross av at 2012 var et relativt svakt år for norsk film på norske kinoer, med et samlet besøk på 2,1 millioner billetter (i år estimerer man 2,6 millioner solgte billetter).

Enerne avgjørende

Selv om 16 av 23 norske filmer ble solgt til utlandet i 2012, påpeker rapporten at det er enkeltfilmer som gir avgjørende utslag ettersom salgsverdien for flertallet ligger under én million kroner. Oscar-nominerte «Kon-Tiki» står for over ti av de 57 millionene i 2012, mens kun fire andre filmer eksporterte for over én million kroner.

I 2011 gjorde «Hodejegerne» – som eneste andre – det  samme som «Kon-Tiki», og sto alene for over 10 av 45 eksportmillioner.

Nøyaktig hvor høy eksportverdien til «Kon-Tiki» var, vil ikke NFI ut med.

«Uten disse filmene, hadde de samlede eksporttallene for disse to åra sett annerledes ut», skriver NFI i rapporten.

– Sånn vil det være, det er enkelttilfellene som bærer slike tall. Men det handler om å ha et stort nok volum på filmproduksjonen til at vi får denne typen suksesser, sier Vatn.

NFI setter også oppgangen i sammenheng med en trend hvor norsk film blir stadig mer populær også på generell basis.

«De siste årene har man merket en økt interesse for Norge og Skandinavia på alt fra samfunnsløsninger til kultur og design – og også film spesifikt», skriver NFI.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.