Kulturminister Thorhild Widvey åpner i dag Tromsø Internasjonale Filmfestival. Samtidig annonserer hun at kravet for å automatisk motta etterhåndsstøtte heves fra 10.000 til 35.000 solgte billetter. Det melder både Dagbladet og Dagsavisen.

Kontroversiell ordning

Støtteordningen har vært kontroversiell blant annet fordi den spiser av potten til forhåndsstøtten.

– Etterhåndstøtten har vært positiv for mange og gjort det enklere å finansiere film utenfor det offentlige støttesystemet. Men den har også utmagret potten til forhåndsstøtten. Det er paradoksalt at filmbransjen etter et godt kinoår, blir straffet ved at forhåndstilskuddet blir redusert, sa Widvey under åpningskonferansen på TIFF mandag.

Virke Produsentforeningen er positive til endringen Widvey foreslår, men produsent John M. Jacobsen («Max Manus», «Børning», «Kampen om tungvannet») mener regjeringen burde gå enda lenger for å forhindre at etterhåndstøtten spiser av forhandstøtten.

– Få etterhåndsstøtten over på overslagsbevilgning. Det skaper konflikt og uenighet at det er innrettet som i dag, sa Jacobsen i Tromsø mandag.

Også dokumentarfilmprodusent Ingvil Giske («Flink pike») tok til orde for at de to pengesekkene må skilles fullstendig.

Følger ekspertråd

Nyheten kommer samtidig med at Widvey annonserer at regjeringen vil vurdere nye avgifter for å løse den dramatiske inntektssvikten filmbransjen opplever som følge av kollapsen i dvd-salget

Tre av fire norske filmer går i dag med underskudd, og Ryssevik-rapporten anbefalte i august ifjor å heve taket på nettopp etterhåndsstøtten for å unngå riskoprosjekter hvor filmer gambler på å oppnå etterhåndsstøtte.

14 filmer villle mistet automatisk støtte

LIVET PÅ VEKTSKÅLEN. Bent Hamers «1001 gram» er en av filmene fra 2014 som ville blitt rammet om kravet til etterhåndsstøtte ble flyttet fra 10.000 til 35.000 solgte billetter. Filmen solgte 23.000 billetter og var Norges kandidat i Oscar-konkurransen.
LIVET PÅ VEKTSKÅLEN. Bent Hamers «1001 gram» er en av filmene fra 2014 som ville blitt rammet om kravet til etterhåndsstøtte ble flyttet fra 10.000 til 35.000 solgte billetter. Filmen solgte 23.000 billetter og var Norges kandidat i Oscar-konkurransen. (Foto: 1001 gram/Filmweb)
Ifjor fikk 25 av 36 norske kinofilmer etterhåndsstøtte. 14, eller vel 40 prosent, av fjorårets norske filmer endte på et billettsalg mellom 10.000 og 35.000 og ville dermed blitt rammet av endringen.

Det vil samtidig fortsatt være mulig å søke om etterhåndsstøtte, men da stilles det krav til at Norsk Filminstitutt må mene at filmen holder et særskilt høyt kunstnerisk nivå.

Frykter for smal film

Eskil Vogt, regissør på en av fjorårets mest kritikerroste norske filmer, «Blind», frykter konsekvensene av endringen i regelverket.

– Faren med dette er at det vil gå utover film som ønsker å ta kunstneriske sjanser. «Blind» ville nok aldri blitt laget om den måtte nå 35 000 for å få etterhåndsstøtte. Bransjen er allerede redd for å satse på denne typen filmer og dette kan lett gjøre vondt verre, sier Vogt til Dagbladet.

– Det er mange gode filmer som ikke selger 10.000 billetter lenger, og det er viktig at vi har dem. Det vil være feil om de skal bomme på etterhåndsstøtten fordi de bare klarte 29.000 billetter, sa John M. Jacobsen i Tromsø mandag.

 

Dagens Næringsliv er tilstede på Tromsø internasjonale filmfestival. Les alle saker fra festivalen her, eller følg @dn_etterbors og @martobia på Twitter.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.