– Nettavisen kommer også til å blokkere brukere som bruker annonseblokkering, og støtter Schibsted 100 prosent i deres tiltak, sier redaktør Gunnar Stavrum i Nettavisen.

DN skriver i dagens avis om hvordan Schibsted nå trapper opp kampen mot annonseblokkering. Nettavisene til VG, Aftenposten, Bergens Tidende og flere vil i fremtiden bli gjort utilgjengelige om du bruker annonseblokkeringsverktøy.

Koster norske medier en kvart milliard i året

Bruker du annonseblokkeringsverktøy og kunne tenkte deg å fortelle om hvorfor i DN? Da vil vi høre fra deg. Kontakt vår journalist på epost: markus.tobiassen@dn.no

DN skrev i desember om hvordan bruken av annonseblokkeringsverktøy har eksplodert siden utgangen av 2012, med 100 millioner nye brukere på verdensbasis. Hos de norske nettavisene anslås det at hver femte leser via datamaskin bruker annonseblokkeringsverktøy.

Annonseblokkeringen anslås å koste norske mediehus minst en kvart milliard i året i tapte annonseinntekter.

– Snyltere

– Nettsnikerne kan ikke være moderne gratispassasjerer, sier Stavrum til DN.

I Nettavisens leder i dag går han også til angrep på brukerne av annonseblokkeringsverktøy.

– Finansminister Per Kleppe ble i sin tid kjent for utsagnet «flyene går jo likevel», da han brukte regjeringens blåkort på ferieturer. Slik er det ikke, det forstår alle. Skal man ha gratis nettaviser, må man akseptere at de er reklamefinansierte. Hvis ikke, bør man kjøpe tilgang til aviser som ligger bak betalingsmurer, skriver Stavrum.

Det finnes ikke nøyaktige tall for bruken av annonseblokkeringsverktøy i Norge, men i Sverige bruker nå én av fire det på pc. Norske nettaviser anslår at omkring 20 prosent av leserne deres på pc, bruker annonseblokkeringsverktøy.
Det finnes ikke nøyaktige tall for bruken av annonseblokkeringsverktøy i Norge, men i Sverige bruker nå én av fire det på pc. Norske nettaviser anslår at omkring 20 prosent av leserne deres på pc, bruker annonseblokkeringsverktøy. (Foto: Øyvind Elvsborg)
Liten effekt

Nettavisen har i likhet med VG, og flere av Schibsteds nisjenettsteder siden begynnelsen av desember plassert bannere der annonsene skulle vært, og som dermed vises til brukere av annonseblokkeringsverktøy

Det har hatt liten effekt.

– Vi har hatt en liten nedgang i annonseblokkering etter at vi startet kampanjen – anslått til et par tusen daglige brukere, sier Stavrum.

Samtidig har det ifølge Schibsted vært del av en strategi for å kommunisere endringene som kommer – en måte å mykne opp brukerne på.

– Vi ønsker å gi folk et hyggelig varsel, men til slutt kommer også vi til å stenge ute lesere som forsøker å være nettsniker.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.