Amedia omsatte for 1,2 milliarder kroner i fjerde kvartal, en nedgang på 14 prosent.

Det kommer frem i en pressemelding fredag.

Amedias omsetning i 2014 ble dermed på totalt 4,7 milliarder kroner, en nedgang på 520 millioner kroner i forhold til 2013.

Resultatet før skatt endte på minust 424 millioner kroner for 2014 som helhet.

- Dette har vært fremstilt som et annus horribilis, sier konsernsjef Are Stokstad da han la frem et resultatet.

- Det digitale skiftet er her, sa Stokstad.

Store kutt

Kostnadskutt på 194 millioner kroner i fjerde kvartal gjorde at konsernet fikk et resultat fra kjernedriften (ebitda før engangseffekter) som er syv millioner kroner bedre enn året før, melder selskapet.

Engangseffekter knyttet til omstilling belastet resultatet med 110 millioner kroner i kvartalet.

- Resultatene i 4. kvartal viser nødvendigheten av de store grepene vi har gjort på kostnadssiden, sier konsernsjef Are Stokstad i en kommentar.

- Turbulensen i mediebransjen fortsetter og utfordringene i annonsemarkedet vil vedvare også i 2015. Vårt arbeid med å tilpasse kostnadene i tråd med inntektsutviklingen videreføres, sier Stokstad.

Omstillingskostnadene og nedskrivninger i Trykk Russland dro driftsresultatet ned til et underskudd på 114 millioner kroner i fjerde kvartal.

- Vi ser fortsatt fall i rubrikkinntektene på print, sier han.


Annonseinntekter ned 10 prosent

Annonseinntektene falt 14,5 prosent på papir i fjerde kvartal, mens de digitale annonseinntektene økte med 13,3 prosent. Papir veier fortsatt mye tyngre, og summen ble derfor et samlet bortfall av annonseinntekter på vel 10 prosent mot samme kvartal i 2013.

Også situasjonen i Russland rammer Amedia.

- Nedgangen i russisk økonomi preger også resultatene både på grunn av valuta og sanksjoner, sier Stokstad.

Opplagsinntektene var i 4. kvartal på samme nivå som året før til tross for en nedgang i MBL-beregnet opplag på 5,2 prosent, melder selskapet.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.