– Vi hadde et valg: Skulle vi kjempe mot dette, eller omfavne det, sier Christoph Homann, sjef for Ticketmaster Resale.

Forbudt i Norge

Selskapet har vært Ticketmasters portal for annenhåndssalg siden høsten 2013. På nettsidene kan hvem som helst videreselge billetter til hvilken som helst pris.

– Vi hadde kjempet mot svartebørssalget, men åpenbaringen kom da vi innså hvor nytteløs musikkbransjens kamp mot ulovlig strømming hadde vært, og hvordan kampen mot svartebørssalg hverken tjente kundene, artistene eller oss, sier Homann.

Billettselskapet ønsker å gjøre det samme i Norge gjennom det norske datterselskapet Billettservice, men stoppes av norsk lovgivning.

I 2007 ble det forbudt å selge billetter til kultur- og idrettsarrangementer til en høyere pris enn den arrangøren har satt. Det forhindrer Billettservice fra å organisere svartebørs i Norge. Men loven er uten straffesanksjoner, og på nettet går svartebørssalget sin vante gang.

Christop Homann i Ticketmaster ønsker å ta en større del av svartebørsmarkedet.
Christop Homann i Ticketmaster ønsker å ta en større del av svartebørsmarkedet.
– Finn.no hadde 13.000 annonser for annenhåndsbilletter i 2014. Vi forholder oss til norsk lov, men mener det er på tide å se på lovgivningen på nytt. Vi ønsker å gå inn i det som på mange måter er en gråsone for å forsøke å rydde opp og regulere den til bransjens og forbrukerens beste, sier daglig leder Kristian Seljeset i Billettservice.

Både Seljeset og Homann innrømmer at det er penger å tjene på å kunne ta seg betalt to ganger for å selge den samme billetten, men sier at det viktigste er å skape et ryddigere og tryggere marked som ikke kriminaliserer noe den jevne nordmann gjør.

– En tåpelig lov, er en lov som tvinger ærlige folk til å gjøre dumme ting, sier Homann.

Tar inn én mrd.

Ticketmaster Resale omsatte for 900 millioner dollar i USA ifjor, og har dermed på litt over ett år tatt i underkant av 20 prosent av det amerikanske svartebørsmarkedet, ifølge Northcoast Research. Ticketmaster vil ikke ut med hvor mye det sitter igjen med fra svartebørssalget, men sier det legger til en avgift på samme måte som for førstehåndssalget, hvor avgiften typisk er 15–20 prosent, ifølge Homann. Dermed tok Ticketmaster trolig inn over én milliard kroner i 2014 ved å selge billettene én gang til.

Som en alternativ løsning på svartebørssalget har man i USA forsøkt et system der det ikke selges noen fysisk billett. I stedet må kjøperen møte opp til arrangementet med det samme kreditt- eller bankkortet billetten ble kjøpt med og legitimere seg. Artister og band som The Black Keys og Tom Waits har brukt dette systemet i flere år.

– Tom Waits mener at ikke bare de rikeste skal ha de beste plassene. Han mener at de som har mest lyst til å se konserten, burde få de beste setene, har Waits’ turnémanager Stuart Ross sagt til musikkmagasinet Rolling Stone.

Problemet med modellen er at det blir vanskeligere å kjøpe billetter i gave, og salget går ned

– I Norge har ingen arrangør ønsket en slik løsning fordi det begrenser salg, sier Seljeset.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.