Et av Oslos sentrale kunstgallerier, Galleri Riis, er nede for telling.

Galleriet har flyttet ut av sine lokaler i den såkalte Mohn-gården på Tjuvholmen og vil fremover drive uten publikumsrettet virksomhet i provisoriske kontorlokaler. Daglig leder Espen Ryvarden (56) sier han arbeider med en relokalisering som han håper kan gi åpning av full virksomhet igjen i september.

– Planen var hele tiden å flytte ut av lokalene i Mohn-gården da leiekontrakten vår her løp ut etter ti år. Vi var ifjor kommet langt i et prosjekt som ville sikre oss nye lokaler. Men uheldigvis falt dette sammen, det er jo sånt som skjer noen ganger, sier Espen Ryvarden som også er hovedeier i selskapet.

Galleri Riis driver også et galleri i Stockholm som ikke blir berørt av det som skjer i Oslo.

Tapt egenkapital

Selskapets regnskapsrapport for 2013 forteller om et negativt årsresultat på 0,4 millioner kroner av en provisjonsinntekt på 5,9 millioner og at egenkapitalen i selskapet er tapt. Ryvarden forteller at fjorårets resultat ligger rundt null med inntekter på rundt fem millioner kroner.

– Har dere i denne situasjonen vært inne på tanken om å legge ned?

– Absolutt ikke. Det er litt tidlig å pensjonere seg, ambisjonen er fremdeles å representere våre kunstnere på en god måte og bidra til Oslos kunstscene, sier Espen Ryvarden.

Galleri Riis ble grunnlagt i Trondheim i 1972 og holder i dag hus for kjente samtidskunstnere som Jan Groth, Olav Christopher Jenssen, Håvard Homstvedt, Sverre Wyller og Tone Vigeland og en rekke andre. Hverken Homstvedt eller Vigeland er alarmert over at deres kanal i førstehåndsmarkedet i Oslo for tiden er lagt ned. Ingen av dem tviler på at galleriet snart finner nye lokaler.

Kunstnerne tar det rolig

– Det blir bra. Jeg synes det er spennende og gleder meg til de nye omgivelsene, sier Håvard Homstvedt, som for tiden er basert i New York.

– Jeg er ikke bekymret, Galleri Riis fungerer utmerket for meg, sier Tone Vigeland.

Sverre Wyller peker på at galleriet arbeider med salg og planlegging for sine artister selv uten visningslokaler i månedene som kommer.

– Jeg har vært hos dem siden 1984, de har høy standard. Jeg tror ikke på at de vil forsvinne, sier Sverre Wyller.

Espen Ryvarden sier at den magre økonomien i selskapet ikke oppleves som truende.

– Dette er en virksomhet som har gått fra hånd til munn så lenge jeg kan huske, det er ingen overraskelse at det ikke er god butikk. Når du produserer ambisiøse utstillinger, drar på messer og produserer bøker, så blir det ikke mye igjen. Hadde vi kuttet ut utstillingene og jobbet målrettet mot våre 50 mest sentrale kunder ville det jo gitt penere regnskapstall, men vår ambisjon er jo at et bredere publikum får møte våre kunstneres verker. Det viktigste er å jobbe med noe som er gøy og som vi har tro på. Så får vi heller få vår lønn et annet sted, forhåpentlig, sier Espen Ryvarden.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les hele avisen her.