Tirsdag ble VG felt i Pressens Faglige Utvalg (PFU) for flere brudd på god presseskikk i den netttbaserte moteseksjonen «Min Mote».

Slik lenker Min Mote onsdag til skinnbukser som er til salgs i motebutikken VG får salgsprovisjon fra.
Slik lenker Min Mote onsdag til skinnbukser som er til salgs i motebutikken VG får salgsprovisjon fra.
Avisen ble felt for brudd på Vær varsom-plakaten og Tekstreklameplakaten for sin praksis med å lenke fra redaksjonelle moteartikler til motebutikker på nettet.

Lenker videre

Dagen etter fellelsen varslet sjefredaktør og administrerende direktør Torry Pedersen i VG at avisen ville lenke videre, tross smellen i PFU.

Nå gjør samtidig VG noen justeringer som skal avklare koblingen mellom artiklene og nettbutikken Sobazaar.

– Vi legger nå en disclaimer øverst i alle minMote-artikler hvor det er mulig å kjøpe klær. Vi gjør ikke andre endringer på nåværende tidspunkt, sier digitalredaktør Ola E. Stenberg i VG

LES OGSÅ: Lenker videre tross PFU-smell

Dette er teksten du nå vil møte øverst i alle VGs artikler hvor det er mulig å kjøpe klær gjennom Sobazaar:

Digitalredaktør Ola E. Stenberg i VG.
Digitalredaktør Ola E. Stenberg i VG.
All produktomtale på MinMote er utelukkende basert på redaksjonelle vurderinger. I tråd med den digitale journalistikken lenker vi til butikkene der produktene er å få kjøpt. For produkter kjøpt gjennom SoBazaar får VG en andel av inntektene. Journalistene velger ut produktene de omtaler helt uavhengig av dette.

Får en cut

Min Mote er en redaksjonelt nisjenettsted som får sin artikler om klær og mote publisert på VG Netts forside. I artiklene lenker Min Mote til nettbutikker der leserne kan kjøpe klærne som omtales i artiklene.

Det lenkes hyppig til nettbutikken Sobaazar, deleid av Schibsted og Telenor. Når en VG Nett-leser handler på Sobazaar etter å ha klikket på en lenke på Min Mote får VG en liten prosentandel av inntektene.

Kritisk til fellelse

VGs ansvarlige redaktør Torry Pedersen vil ikke uten videre godta Pressen Faglige Utvalgs fellelse. Han mener at slike forretningsmodeller er etablert som praksis for mange internasjonale mediehus.

– Jeg mener jo at moderne formidling på dette området dreier seg om å være transparent. Hvis vi skriver om klær er det et poeng å fortelle leserne hvor klærne er å få kjøpt. The Guardian, et av verdens fremste mediehus, driver en egen bokhandel som er integrert i deres bokanmeldelser. Det er mulig det er intelligens og fremsyn i Rådhusgata som ikke finnes i de største mediehusene i verden forøvrig, sier Pedersen – med henvisning til PFUs kontoradresse.

Les også: PFU om VG: - Det er forskjell på tekstreklame og tekst som har reklameverdi

Les også: VG må svare for motelenkene dnPlus (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.