I årets to første måneder hadde NRKs tv-kanler over 50 prosent av tv-seingen i Norge, mye takket være tv-serien "Kampen om tungtvannet", realityserien "Anno" og VM på ski, i skiskyting og alpint. Over 50 av NRKs sendinger så langt i år har hatt over en million seere.

Etter ett dårlig 2014 har NRK en av de beste startene på året noen sinne. Denne trenden fortsetter i mars, selv om de vinteridretten stort sette var over i denne måneden. NRK kommer ikke over 50 prosent seerandel, men ender på 44.8 prosent blant tv-seere over 12 år.

Det er en vekst på betydelige 3,8 prosentpoeng, men det er verdt å merke seg at NRK hadde kraftig nedgang i mars i fjor. Årsaken til dette var at TV 2 hadde en meget god måned i mars i fjor, måneden etter kanalens suksessfulle dekning av OL i Sotsji i februar 2014. NRK fikk en kraftig nedgang etter OL, og kom seg aldri helt tilbake i løpet av fjoråret.

TV 2 taper

Men nå er det sterk vekst igjen, også i aldersgruppen 15-50, som regnes som de mest attraktive seerne for reklame-kanalene TV 2 og TVNorge. Også her er NRK størst, med nesten en tredjedel av seerne, og en vekst på seks prosentpoeng.

TV 2 er nok en gang taperen, som i januar og februar. Blant seere over 12 år faller seingen på TV2 –gruppens reklamekanaler  med 2,5 prosentpoeng, fra 25 til 22,6 prosent seerandel. Dette er i seg selv ikke noe dårlig resultat for TV 2, men seeroppslutningen var svært god i mars i fjor, etter OL i februar.

TV 2s nye humorkanal hadde premiere i begynnelsen av mars. Den fikk en seerandel på 0,5 prosentpoeng i sin første måned på luften.

TV 2 faller også i den kommersielt interessante målgruppen med seere mellom 15 og 50 år.

 

Best på barmark

Discovery Networks, med kanalene TVNorge , Max, Vox og Fem gjør det nok en gang jevnt bra. Gruppen holder seg stabilt med en seerandel på 17.6 prosent i målgruppen over 12 år. I den kommersielle målgruppen mellom 15 og 50 år faller seingen med 1,6 prosentpoeng. Det er særlig hovedkanalen TVNorge som har mistet seere, på tross av en meget sterk seing på søndager.

– Vi er endelig tilbake på det nivået vi mener vi skal være på. Første kvartal gikk litt tyngre enn vi hadde ventet. Hovedforklaringen på dette er at NRK har fått en usedvanlig sterk start på året, med ”Anno” og vintersport. Men nå er barmarksesongen i gang, og det er et føre som passer oss bra, sier Espen Skoland, kommunikasjonsdirektør i TVNorge og Discovery Networks.

– De to siste ukene i mars har både vi og TV 2 vært jevnstore med NRK blant seerne fra 15 til 50 år. Vi har fått opp dampen, og tilværelsen ser langt mer lysere ut for oss nå som vintersportsesongen er over, sier Skoland.

MTG, med kanalene TV 3 og Viasat 4, vokste med et halv prosentpoeng i mars.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.