Rubicon er en del av det internasjonale produksjonsselskapsgruppen Endemol Shine, og er kjent for å lage programmer som «Mesternes mester», «The Biggest Loser», «Luksusfellen» og «Master Chef». Selskapets norske dramaavdeling står bak suksesser som «Lilyhammer» og «Det tredje øyet».

Mange podkastlyttere

Nå vil Rubicon utvide ved å lage radioprogrammer og podkaster. Podkasts er lydopptak og programmer som er gratis å laste ned å lytte til. Det siste året har Podkastenes popularitet økt kraftig over hele verden.

Programsjef Barbara Jahn i Rubicon har mange års radioerfaring fra NRK, og var med på oppstarten av NRK P3, ledet NRK Ung i mange år, og var programleder for det populære programmet «Irma 1000». Hun tror Podkast og radioprogrammer kan bli et nytt ben å stå på for Rubicon.

– Folk bruker underholdning på nye måter og nye steder. Hvorfor ikke utforske det ved å lage innhold på andre plattformer, som radio og podkast? Vi skal ikke starte egen radiokanal, men vi ønsker å lage radioinnhold som for eksempel NRK kan kjøpe hvis de vil, sier Jahn.

Kaprer NRK-veteraner

Podkast er alltid gratis for lytterne, men Jahn tror det er mulig å tjene penger på formatet.

– Vi har en lang liste med kunder som vi tenker det ville være spennende å samarbeide med om dette. Norge har et relativt stødig radiolyttende marked, og vi har alle våre tekniske dingser med oss overalt. Da kan folk få historier å lytte til hvor og når de vil, sier Jahn.

Rubicon har ansatt to veteraner fra NRK radio for å starte opp podkast-satsingen. Cathinka Rondan har vært med på å bygge opp P3, og er involvert i programmene «Radioresepsjonen», «Hallo i Uken» og «Salongen».

– Rubicon har gjort et faglig kupp med å ansette Cathinka Rondan. Hun er en av de flinkeste radiomenneskene jeg kjenner. Hvis det er noen som kan produsere innhold på denne måten, så er det oss, sier Jahn.

Bygger studio

Rubicon bygger nå et radiostudio, og vil sette i gang eksperimentering med podkastformatet. Produksjonsselskapet vil knytte til seg talentfulle podkastere og gi dem tilgang til det kreative miljøet i Rubicon. Jahn ser ikke for seg at det vil kreve store ressurser å sette i gang.

– Det er tiden for nisjepublikum nå, det finnes magasiner, nettsteder og podkast for de særeste og smaleste ting. Det krever ikke gigantpublisering for å fungere. Vi skal ikke fjerne det anarkistiske ved podkast, og vi forventer ikke å tjene penger den første tiden. Vi vil starte med å få talentfulle folk til å utfolde seg hos Rubicon, sier hun.

Hun sier radioinnhold og podkaster kan være en måte å skille seg ut i beinhard konkurranse i tv-produksjonsmiljøet.

– Konkurransen er steinhard, det er ellevilt mange produksjonsselskaper, men bare fire tv-kanaler i Norge. Men vi gjør dette først og fremst for å prøve å preppe oss for fremtiden. Hva er mer digitalt enn radio og podkast? Vi er vant til å lage store formater, og her ligger det mange ubrukte muligheter i å være det første flermediale produksjonsselskapet. Plutselig blir en podkast et radioprogram, og plutselig blir en radioidé til et tv-program, sier Jahn.

Les også:

Deler opp VG-redaksjonen

Netflix overrasker  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Mobilreklame tar igjen riksavisene