Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Leif Kvalviks «How old do I look» var i tre dager den appen i verden som var mest lastet ned via Appstore i Kina. Foto: Kristian Ridder-Nielsen
Leif Kvalviks «How old do I look» var i tre dager den appen i verden som var mest lastet ned via Appstore i Kina. Foto: Kristian Ridder-Nielsen les mer

Spill

Smir mens Appstore er varm

Leif Kvalviks app «How old do I look» er lastet ned 3,5 millioner ganger i løpet av den siste uken. Nå jobber han med en ny potensiell suksess.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

– Skal jeg prioritere Amazon- eller Google Play-oppgradering? roper programmerer Thor Damsgaard.

Leif Kvalvik

Alder: 54

Stilling: Partner i Copenhagen Creators som står bak spillappen «How old do I look».

Bosted: Fra Kinsarvik i Hardanger, men flyttet til Danmark for 25 år siden da han traff sin daværende danske kjæreste.

Familie: Har fire sønner som tester ut alle nye potensielle spill faren lager.

Bakgrunn: Markedsfører fra reiselivs- og møbelbransjen.

Aktuell: Forrige uke gikk appen «How old do I look» til topps på Appels appstore- lister da mange forvekslet den med Microsofts nettdille med samme navn.

Vis mer
Det er lørdag og fridag i København, men hos spillprodusentene i Copenhagen Creators har det gått i døgndrift den siste uken.

Partner i selskapet, norske Leif Kvalvik, roper tilbake «Ja, Amazon!», før han smiler fornøyd. Etter 25 år i Danmark er hardangerdialekten blitt noe danskifisert.

– Vi har hatt flaks, men man skal kjenne sin besøkstid og handle på det. I tre dager var «How old do I look» den appen i verden som var mest lastet ned via Appstore i Kina. Når vi om en måned tilfeldigvis har forretningmøter med potensielle samarbeidspartnere i nettopp Kina, stiller vi plutselig med en fordel, sier han.

1,7 millioner spillere

Den tidligere markedsføreren har alltid elsket spill, og for tre år siden slo han seg sammen med danskene Peter Willumsen og Kristian Mortensen og startet Copenhagen Creators der de stort sett lager spill og andre apper i samarbeid med oppdragsgivere. Men det var altså forrige helg at det plutselig smalt i butikken: Appen «How old do I look», som han for moro skyld utviklet med en kompis for ni måneder siden, ble plutselig lastet ned så mange ganger at hele serveren gikk i stå. I løpet av en uke er det gått fra 40.000 nedlastinger til 3,5 millioner.

Årsaken var at Microsofts nettfarsott med nøyaktig samme navn hadde fått folk til å gå inn i Appstore og søke på «How old do I look». I stedet for å finne Microsofts lille nettlek som elektronisk anslår alderen på en avbildet person, fant de spillet til Copenhagen Creators . Også dette handler om å anslå alderen på folk ut i fra et bilde, men her blir du med på et spill der deltagere fra hele verden gjetter på hverandres alder.

– Noen har sikkert gått videre når de har skjønt at de har lastet ned en annen app enn det de trodde, men vi kan se at ut av 3,5 millioner nedlastinger, var det på det meste 1,7 millioner som var aktive spillere.

Copenhagen Creators omsatte for 6,5 millioner danske kroner ifjor. Kvalvik vet at folk tror han og partnerne blir rike nå, men mener at det isåfall ikke nødvendigvis er app-flaksen som vil gi omsetningshopp.

Tar med norsk «Frost» til Kina

– Jeg kan ikke si noe om hva vi tjener, det er for tidlig. Appen er gratis, men hver gang folk spiller spillet vises det reklame og det tjener vi penger på. Verdien ligger kanskje først og fremst i muligheten til å få med investorer på nye prosjekter, sier han, og forteller om HC Andersen-spillet de har med seg i kofferten når de reiser til Kina.

– Vi lager to spill om HC Andersen, ett der den danske eventyrforfatteren flytter seg rundt i København og ett med utgangspunkt i eventyret om «Snedronningen», der han flytter seg rundt i Norge, sier Kvalvik, som var turistsjef i Hardanger på 80-tallet.

Han og samarbeidspartneren Kongo Interactive har nemlig lenge drømt om å bruke norsk historie og natur i et av spillene.

– Jeg tror faktisk det kan ha stor markedsføringsverdi for Norge, akkurat som Disneys film om «Snedronningen», bedre kjent som «Frost», har hatt, sier han.

Les også på DN.no nå:

- Markedet ser ut til å være i et nedsmeltningsmodus

Terrorsiktet Aker Solutions-ansatt er opprinnelig fra Irak

- Risikoen for mislighold og grexit er stigende  

Har tjent seks mill. på lommelyktapp

København: Erik Storli (24) jobbet på Rema 1000 og tjente plutselig over fem millioner på ett år, da han som 19-åring laget lommelyktappen Illumination.

– Per i dag har jeg vel tjent cirka seks millioner kroner på den og passerte nylig tre millioner nedlastinger, sier Storli, som har tatt penger for appen i alle land unntatt USA, der har den vært reklamefinansiert.

– Jeg vil anslå at 95 prosent av inntektene kommer fra reklamen i det amerikanske markedet, sier han.

Likevel mener han som Leif Kvalvik at den største verdien ligger i mulighetene en slik hit gir videre.

– For meg betydde Illumination først og fremst at jeg kunne begynne å ta meg betalt for å hjelpe andre, sier han.

I dag jobber Storli som selvstendig it-konsulent. Historien om lommelyktappen som ble en farsott er en avgjørende markedsføringsfaktor for han.

– Jeg har ikke engang forsøkt å lage andre apper siden den, sier han.

Les hele avisen

Mest sett på DNtv nå

Mest sett på DNtv nå

Debatt 

DN vil gjerne at du deltar i debatten og diskuterer denne saken. Vi ønsker en god og saklig debatt, og krever at du debatterer under fullt navn. Innlegg skrevet med anonyme brukernavn og kallenavn vil bli slettet. Av sikkerhetsmessige årsaker sletter vi også poster med linker. Debatten modereres underveis. Vi fjerner innlegg som vi mener ikke hører hjemme i det offentlige rom.

Med vennlig hilsen
Amund Djuve, sjefredaktør