– Skal jeg prioritere Amazon- eller Google Play-oppgradering? roper programmerer Thor Damsgaard.

Det er lørdag og fridag i København, men hos spillprodusentene i Copenhagen Creators har det gått i døgndrift den siste uken.

Partner i selskapet, norske Leif Kvalvik, roper tilbake «Ja, Amazon!», før han smiler fornøyd. Etter 25 år i Danmark er hardangerdialekten blitt noe danskifisert.

– Vi har hatt flaks, men man skal kjenne sin besøkstid og handle på det. I tre dager var «How old do I look» den appen i verden som var mest lastet ned via Appstore i Kina. Når vi om en måned tilfeldigvis har forretningmøter med potensielle samarbeidspartnere i nettopp Kina, stiller vi plutselig med en fordel, sier han.

1,7 millioner spillere

Den tidligere markedsføreren har alltid elsket spill, og for tre år siden slo han seg sammen med danskene Peter Willumsen og Kristian Mortensen og startet Copenhagen Creators der de stort sett lager spill og andre apper i samarbeid med oppdragsgivere. Men det var altså forrige helg at det plutselig smalt i butikken: Appen «How old do I look», som han for moro skyld utviklet med en kompis for ni måneder siden, ble plutselig lastet ned så mange ganger at hele serveren gikk i stå. I løpet av en uke er det gått fra 40.000 nedlastinger til 3,5 millioner.

Årsaken var at Microsofts nettfarsott med nøyaktig samme navn hadde fått folk til å gå inn i Appstore og søke på «How old do I look». I stedet for å finne Microsofts lille nettlek som elektronisk anslår alderen på en avbildet person, fant de spillet til Copenhagen Creators . Også dette handler om å anslå alderen på folk ut i fra et bilde, men her blir du med på et spill der deltagere fra hele verden gjetter på hverandres alder.

– Noen har sikkert gått videre når de har skjønt at de har lastet ned en annen app enn det de trodde, men vi kan se at ut av 3,5 millioner nedlastinger, var det på det meste 1,7 millioner som var aktive spillere.

Copenhagen Creators omsatte for 6,5 millioner danske kroner ifjor. Kvalvik vet at folk tror han og partnerne blir rike nå, men mener at det isåfall ikke nødvendigvis er app-flaksen som vil gi omsetningshopp.

Tar med norsk «Frost» til Kina

– Jeg kan ikke si noe om hva vi tjener, det er for tidlig. Appen er gratis, men hver gang folk spiller spillet vises det reklame og det tjener vi penger på. Verdien ligger kanskje først og fremst i muligheten til å få med investorer på nye prosjekter, sier han, og forteller om HC Andersen-spillet de har med seg i kofferten når de reiser til Kina.

– Vi lager to spill om HC Andersen, ett der den danske eventyrforfatteren flytter seg rundt i København og ett med utgangspunkt i eventyret om «Snedronningen», der han flytter seg rundt i Norge, sier Kvalvik, som var turistsjef i Hardanger på 80-tallet.

Han og samarbeidspartneren Kongo Interactive har nemlig lenge drømt om å bruke norsk historie og natur i et av spillene.

– Jeg tror faktisk det kan ha stor markedsføringsverdi for Norge, akkurat som Disneys film om «Snedronningen», bedre kjent som «Frost», har hatt, sier han.

Les også på DN.no nå:

- Markedet ser ut til å være i et nedsmeltningsmodus

Terrorsiktet Aker Solutions-ansatt er opprinnelig fra Irak

- Risikoen for mislighold og grexit er stigende  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.