Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Kvikk Lunsj og Solo går som varmt hvetebrød i påsken. Her fra Shell på Ensjø. Foto: Fredrik Bjerknes
Kvikk Lunsj og Solo går som varmt hvetebrød i påsken. Her fra Shell på Ensjø. Foto: Fredrik Bjerknes les mer

Reklame

Rasende bloggere stoppet ikke Freia-salget

100 medieoppslag om palmeolje, rasende bloggere og saboterte reklamekampanjer til tross - Freia solgte like mange påskeegg.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

– Vi er vant til å stå støtt i hardt vær. Og vi har levd med kritikken mot palmeolje i mange år. Men denne gangen ble det en perfekt storm, sier nordisk kommunikasjonsdirektør Kristian Hvilen Mondelez, Freias eier.

Stormen Hvilen snakker om begynte før påske i år, da Regnskogfondet på nytt kritiserte Freias for bruken av palmeolje i sjokoladepåskeeggene.

Les også: Plomberer TV-en for å slippe lisensen

Regnskogfondet mener bruken av palmeolje både er med på å ødelegge regnskogen og å rive bort livsgrunnlaget til urfolk og lokalsamfunn som lever i nærheten av regnskogen.

Kuppet kampanje

Protestene fikk for alvor fart da bloggeren Sophie Elise oppfordret til boikott av Freia.

Deretter kuppet forbrukerne Freias reklamekampanje #Detnære, hvor folk ble oppfordret til å skrive tekster som oppsummerte nære øyeblikk på virtuelle melkesjokoladeplater.

Isteden ble siden oversvømmet med tusenvis av budskap om palmeolje og tidvis mer obskøne ting.

Les også: Slik så 30-tallets «Mad Men» for seg at Norge ville se ut i 2015: «Mobiltelefoner» med innebygd sigartenner og nistepakke

Kampanjen måtte tas ned og  norske aviser skrev 99 saker om Freia og palmeolje i løpet av mars og april.

Kommunikasjonsrådgiver Hans Petter Nygaard-Hansen uttalte at Freia hadde fått en kraftig omdømmesmell av måten de håndterte palmeoljekritikken på og komiker, skribent og tekstreklameforfatter Dagfinn Nordbø oppsummerte det hele som «årets reklametabbe».

2014: 188 tonn, 2015: 188 tonn

– Vi forventer å selge like mye i år som ifjor, sa kommunikasjonsdirektør Kristian Hvilen i Mondelez Norden i april. Foto: Gorm K. Gaare
Nå er salgstallene klare. Og fasiten er at salget ble akkurat som året før.

I 2014 solgte Freia 188 tonn påskeegg til og med påskeuken. I år ble salget også på 188 tonn.

Les også: Bloggere fikk færre lesere, dobler lønnen

Tallene for restsalget i ukene etter påsken er ennå ikke klare, men Hvilen i Freia mener det er lite trolig at man skal se noen effekt i restsalget når de viktigste salgsukene viser et uendret salg.

Det var også Freias klare spådom midt i stormen i mars.

Spådde salgssvikt

Andre spådde derimot at salget ville rammes av protestene.

Hans Petter Nygaard-Hansen trodde Freia ville merke en effekt på salget, men at merkevaren Freia totalt sett ville komme seg uskadet gjennom stormen.

Les også: Bloggaktører i klinsj

Han sier han likevel ikke er overrasket over at salget ble uendret.

– All historikk, i den grad vi kan kalle det, viser gang på gang at det er stor avstand mellom hva man ytrer i sosiale medier og folks handlemønster når alt kommer til alt, sier Nygaard-Hansen.

Før han legger til:

– Samtidig vet vi jo ikke om salget hadde gått opp om alt dette ikke hadde skjedd.

Salget på stedet hvil i seks år

For i beste fall kan aksjonistene smykke seg med at salget ikke øker.

Fra 2013 til 2014 falt salget med 1,6 prosent.

Freia selv forklarer det at salget har stått stille eller hatt en marginal nedgang de siste seks årene med at de har truffet taket i markedet.

Les også: Facebook skrur til algoritmen for å løfte frem vennene dine

Nygaard-Hansen mener Regnskogfondet samtidig kan være fornøyd med oppmerksomheten saken fikk i media.

– Jeg vil tro at noen nordmenn ble litt mer observante på bærekraftig palmeoljeproduksjon og palmeolje som sådan, sier han.

Regnskogfondet: – Overrasket

– Jeg er litt overasket, ja, gitt hvor mye trøkk det var, sier seniorrådgiver Vemund Olsen i Regnskogfondet når han får høre salgstallene.

Men han legger ikke for stor vekt på tallet.

– Salgstall opp eller ned har aldri vært noe mål for oss med denne kampanjen. Vi har ikke noe ønske om å boikotte Freia, men vil at forbrukerne skal be Freia bruke mindre palmeolje og få Freia til å garantere at palmeoljen de eventuelt bruker, ikke bar bidratt til ødeleggelse av regnskog. 

Det mener han også Regnskogfondet lyktes med.

– Vi har klart å skape en helt unikt høy oppmerksomhet om dette og har på bakgrunn av det kommet i kontakt med de største bedriftene i Norge som bruker palmeolje og fått dem til å legge handlingsplaner. Noen dropper palmeolje helt; noen gjør det ved å lage sporingssystemer som skal kunne garantere at det ikke kjøper palmeolje fra ødelagt regnskog, sier Olsen.

Og legger til:

– Presset har fått fortgang i arbeidet, det sier også representanter fra Norgesgruppen, Orkla og Mondelez. 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors på Twitter

 

Les også:

Dette skrøt vi av på sosiale medier i påsken

– Det er ikke sånn at vi suger til oss alt for å sluke det

Sjekk hvilken øy Facebook mener ligger i Norge  

Mest sett på DNtv nå

Etterbørs Reklame
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Mest sett på DNtv nå