Sindre Østgård, daglig leder i Stiftelsen Tinius, tror mediene har mindre enn seks måneder på seg til å avgjøre om de skal samarbeide med Facebook om å publisere innhold direkte på nettsamfunnets plattform.

«media+tech»

Østgård åpnet konferansen «media+tech» i Oslo med å gå gjennom noen av utfordringene tradisjonelle mediehus som Schibsted står overfor.
Stiftelsen Tinius er Schibsteds dominerende eier med en eierandel på vel 26 prosent.

Schibsted utgir blant annet VG og Aftenposten og står bak rubrikkportalen Finn.

Dominerende på mobil

Østgård viser til hvordan Facebook på kort tid er blitt den dominerende appen på svært mange menneskers mobiltelefoner over hele verden.

Les også: Facebook skrur til algoritmen for å løfte frem vennene dine

Dette har skjedd parallelt med at mobilen har vokst til å stå for halvparten av all tid folk bruker på internett.

Facebook er på en måte blitt mobiltelefonens nye operativsystem, sier Østgård, med henvisning til at svært mange nå bruker Facebook som inngangsport på mobilen til alt annet innhold.

Les også: Les også: Advarer mot Facebook-jag dnPlus

Instant Articles

Nylig inviterte Facebook store internasjonale mediehus som New York Times, The Guardian, Buzzfeed og BBC News til å publisere innhold direkte på Facebooks mobilapp.

Les også: Sosiale medier gir NRK-løft dnPlus

Facebook kaller publiseringsmåten Instant Articles.

Fordelen er mye raskere og bedre presentasjon av innholdet.

Les også: Derfor synes NRK at Facebook er problematisk

Nedsiden er blant annet at mediene risikerer å gi fra seg data om brukerne og inntekter hvis man overlater til Facebook å selge annonsene.

Østgård mener derfor enhver redaktør bør stille seg følgende spørsmål før hun eventuelt inngår et samarbeid med det amerikanske nettsamfunnet:
 

  • Ønsker jeg å dele brukerdata og inntekter med Facebook

  • Ønsker jeg å bli underleverandør til en annen plattform eller bruke kreftene på å utvikle egne produkter og plattformer.

  • Ønsker jeg å underlegge meg et amerikansk publisistisk regime, som har egne regler for hva som er sømmelig innhold og som publiserer i land der innhold på nettet sensureres på ulike måter.

Dårlig tid

Han mener det haster å finne ut av hvordan man skal forholde seg.

Les også:  Tror Facebook forbereder hamskifte

En av grunnene er at mediehus som velger å publisere Instant Articles kan få en voldsomt fordel, mens de som står utenfor sakker akterut og vil miste mye henvisningstrafikk fra Facebook.

DN har tidligere omtalt konsekvensene når Facebook endrer algoritmene som styrer innholdet i brukernes nyhetsstrømmer.

Les også: Les Facebooks forklaring på hvorfor en fjerdedel av nyhetsstrømmen din fylles av video

- Jeg møtte Facebook i forrige uke, og jeg vil tro vi har mindre enn seks måneder på å bestemme oss for om vi vil gå inn på dette eller ikke, sier Østgård.

Mediebyråtopp Paal Fure i Dentsu Aegis Network mener norske medier bør ha et godt alternativ på gang til å gå «all in» på et samarbeid med Facebook.

Hvis ikke vil Fure «være dypt bekymret på deres vegne».

 

Les også: Sjekk hvilken øy Facebook mener ligger i Norge

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter

 

Les også:

Jay-Z og Beyonces Oslo-besøk ble et mareritt for VIP-sjåføren

Se og Hør og Dagbladet er lik sant dnPlus

Apple Watch selges i Norge for 17.000 kroner dnPlus  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.