Etter en vinter hvor over halvparten av all tv-seeing foregikk på NRK, er de kommersielle tv-kanalene tilbake i mai.

LES OGSÅ: Vant vinteren

Men det er kun TV 2 som klarer å forbedre sine tall fra ifjor.

Og NRK presser fortsatt de kommersielle kanalene ved å spise av markedet på seere mellom 20 og 49 år, som er den mest interessante seergruppen for annonsører.

TVNorge og MTG faller

– Det har vært en utfordrende start på 2015, men våren er lang, og nå ser vi at vi får betalt for å satse på hele tv-sesongen, sier programdirektør Trond Kvernstrøm i TV 2.

TV 2 er størst i den kommeriselle målgruppen 20-49, med 28,9 prosent av norske tv-seeing fordelt på sine kanaler.

Discovery Norge-sjef Harald Strømme. Foto: Gorm K. Gaare
Discovery Norge-sjef Harald Strømme. Foto: Gorm K. Gaare (Foto: GORM K GAARE)
LES OGSÅ: TV 2 «utsolgt» for seere

TVNorge faller derimot 2,8 prosentpoeng i samme målgruppe. Discovery-gruppen, TVNorges eier, faller totalt 3,7 prosentpoeng.

Også MTG, som eier TV 3, Viasat 4 og og TV6, taper seere mellom 20 og 49. Kanalgruppen har en tilbakegang på 0,5 prosentpoeng i.

Mistet gullsøndagen

For TVNorge har søndagene vært suksessoppskriften i 2015.

Seriene  «71° nord – Norges tøffeste kjendis», «Neste sommer» og «Thomas Giertsen: Helt perfekt» trakk alle omkring en halv million seere i snitt i fra starten i begynnelsen på sesongen.

LES OGSÅ: Suksess i helgen, uken på felgen

– Men nå er alle tre programmene tatt av. Da taper de, sier tv-sjef Marianne Massaiu i mediebyrået Mediacom.

Doblet sykkeltall

TV 2 har på sin siden fortsatt flere av sine programmer gjennom mai. Senkveld hadde for eksempel sitt siste program for sesongen forrige fredag.

I tillegg har sykkelsesongen startet godt for TV 2.

Tour des Fjords mer enn doblet sine seertall fra ifjor, med 187.000 seere i snitt. Tour of Norway har også doblet sine seertall fra ifjor.

TV 2 størst

(markedsandeler i prosent)

Tallene for siste helg i mai er ennå ikke endelige.

Aldersgrupe 20-49 (Den viktigse annonsørmålgruppen)

Aldersgruppe 12+

Kilde: TNS Gallup(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.