De fleste rockhistorikere er enige om at gitaristene Dave Davies (The Kinks) og Keith Richards (The Rolling Stones) revolusjonerte rockmusikken tidlig på 60-tallet da de begynte å bruke såkalte fuzzbokser som vrengte opp gitarlyden deres både i studio og på scene.

50 år etter er det kanskje duket for en tilsvarende gitarrevolusjon.

Rune Aalberg Alstad demonstrerer det trådløse systemet, som han fikk ideen tilpå vei hjem etter en fuktig tur på byen.
Rune Aalberg Alstad demonstrerer det trådløse systemet, som han fikk ideen tilpå vei hjem etter en fuktig tur på byen.
I 2013 vant Aalberg Audio gründerkonkurransen Venture Cup. I vår har de unge NTNU-gründerne som står bak effektboksene fått solid mediedekning i ulike fagfora etter å ha presentert sine produkter under blant annet NAMM, en stor fagmesse i California.

«It’s one of those Why-didn’t-I-think-of that ideas» skriver blant annet fagbladet Premier Guitar.

Daglig leder Aleksander Torstensen (27) i gründerselskapet Aalberg Audio i Trondheim er sammen med oppfinner, teknolog og musiker Rune Aalberg (32) i ferd med å lansere verdens første utstyr som setter musikere i stand til å fjernstyre effektbokser mens de spiller. Til nå har gitaristen på scenen måttet finne et øyeblikk der for eksempel bassisten eller trommeslageren holder salen i ånde for å kunne huke seg ned og fikle med boksen nede ved mikrofonstativet.

– Vi våger faktisk å være så optimistiske, vi tror oppfinnelsen vår vil få stor betydning, sier Torstensen.

På lag med Fender

Og ledelsen i en av USAs største distributører av musikkutstyr KMC er åpenbart enig. Bare noen uker etter at de to norske gründerne lanserte oppfinnelsen under en internasjonal fagmesse i Tyskland, har KMC bestilt et parti på noen hundre enheter som skal ut i verdens største musikkmarked. KMC eies av legendariske Fender Musical Instruments Corporation, en av verdens største produsenter av gitarer. Selskapet distribuerer en rekke kjente merker av alle typer instrumenter og musikktilbehør i USA. KMCs ledelse kunne av praktiske grunner igår ikke kommentere sin nye avtale i Norge.

Både Aalberg og Torstensen er nylig uteksaminert fra linjer for henholdsvis musikkteknologi og entreprenørskap ved universitetet NTNU. Aalberg fikk ideen til oppfinnelsen på vei hjem fra en fuktig tur på byen. Etter å ha eksperimentert seg frem i samarbeid med gitarister som Skjalg Raaen fra Åge Aleksandersens Sambandet, Arnt Egil Rånes fra DDE og Magnus Børmark fra Gåte, kom prototyper på tre effektbokser og en liten fjernstyringsenhet til å feste på for eksempel gitaren på plass.

– Per i dag har vi en testserie på totalt 100 enheter ferdig produsert, sier Torstensen, som beskriver seg selv som pasjonert musikkfan helt siden han på 80-tallet hørte Pink Floyds «Comfortably Numb» med Dave Gilmours gitartoner – solid belagt med sustain-effekter som gir spillet dets mystiske og opphøyde preg.

Oppmerksomhet

For å utvikle prosjektet har Aalberg Audio fått støtte og lån fra både Innovasjon Norge og DNB. Produksjonen av testseriene er gjort i Trøndelag blant annet med leveranser fra Nordic Semiconductor som er langt fremme på trådløs teknologi.

– Dette er Made In Norway, sier Aleksander Torstensen som beskriver selskapets produkter som kvalitetsmessig high end i forhold til markedet de konkurrerer i. Han sier at hver av de tre boksene med ulike type effekter vil komme på rundt 2500 kroner, mens kontrollenheten vil ligge på rundt 1000 kroner.

Trenger investor

– Hva med distribusjon og salg her i landet?

– Vår strategi fra dag én er å gå rett på de ledende markedene. Vi har prosesser i gang i topp fem i Europa: Storbritannia, Tyskland, Italia, Frankrike og Spania. I Norge og resten av Skandinavia vil vi nok gå direkte til butikkene og kjedene, sier Aleksander Torstensen, som sier at selskapet har midler til å prudusere serien som nå skal leveres til USA. Han mener å kunne selge rundt 1000 bokser i år, noe som betyr en omsetning på rundt 2,5 millioner kroner. Neste år kan selskapet trolig femdoble dette tallet.

– Nå trenger dere antakelig uansett investorer?

– Ja. Til nå har vi gått mye på ren viljestyrke. For å ta dette til et nytt nivå trenger vi en ekstern investor, sier Torstensen.

– Hvor mye penger må det til?

– Noen få millioner kroner. Ikke over fem, sier Aleksander Torstensen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.