Fotball-VM i Brasil ga milliontall for TV 2, men i år har kanalen en nedgang i seertallene på 21 prosent (fire prosentpoeng) på hovedkanalen sammenlignet med juni ifjor.

Ifølge tv-sjef i Carat, Morten Wilberg er juni en periode der kanalene stort sett er ferdig med egenproduksjoner og ting roer seg litt ned. Når det ikke er store sportsarrangementer, uteblir også seerne.

– Sånn generelt så er juni en tv-måned som er preget av været. Ifjor bar bildet særlig preg av fotball-VM. Isolert sett kan man selvfølgelig skylde på fravær av de store sportsarrangementene, sier tv-sjef Morten Wiberg i Carat.

Rolig tv-måned

De samlede tv-tallene for juni måned viser små endringer. Men hvis man ser på enkeltkanaler er TV 2 den store taperen som mister 4 prosentpoeng.

– Det skyldes garantert ene og alene at fotballkampene i fjor gikk på TV 2. Uten det vil man ikke ha like høy oppslutning, sier Morten Wilberg.

– Vesentlig årsak

Kommunikasjonssjef i TV 2, Jan-Petter Dahl ser ikke mørkt på tallene.

– For hovedkanalen så er selvfølgelig fotball-VM en vesentlig årsak for tilbakegangen. Det er det ingen tvil om. Det som er positivt er at alle sjangerkanalene våre øker forrige måned, noe vi selvfølgelig er veldig glade for. Også ser vi klart frem til Tour de France som starter til helgen. Sykkelinteressen i Norge har vært formidabel, spesielt denne våren her. Vi har nesten en dobling i seertallene og gode forventninger spesielt i og med at både Edvald og Kristoff ser ut til å være i storform, sier Dahl.

Les også: Deler VM – deler seerne dnPlus

Tv-sjefen i Carat forteller at TV 2 igjen kommer til å vokse i juli på grunn av Tour de France. Dahl ser frem til startskuddet på lørdag.

– Hvor viktig er Tour de France for TV 2?

– Om sommeren er selvfølgelig Tour de France viktig. Dette er noe vi har bygget opp over mange år. Interessen har vært litt variabel, avhengig av formen på de norske, som det alltid har vært stor interesse for, sier Dahl.

Dominerer om sommeren

Han er sikker på at sportsarrangementene er med på å dra opp seertallene.

– Når man har såpass store sportsarrangementer som OL og VM er det klart at de påvirker på månedsbasis. I år er det litt færre sportsarrangementer, mens neste år skal vi igjen både ha VM med NRK som i fjor, Tour de France og OL i Rio som vi gleder oss veldig til, sier Dahl.

Til tross for en laber juni setter ikke det stopper for resten av sesongen.

– TV 2 dominerer bra på sommeren. Interessen for sykkel er stor, blant annet på grunn av norske syklister. Og når sendingene er såpass lange vil det prege totalbildet, sier Wiberg.

Rekordsterk måned for Discovery

SBS Discovery, som nettopp kapret OL-rettighetene fra 2018, øker på grunn av fotball.

– MAX gjør sin beste juni-måned noensinne, takket være rekordhøye seertall på Norges EM-kvalikkamp mot Aserbajdsjan og gode tall på privatlandskampen mot Sverige. I høst er det duket for nye, viktige kvalikkamper på MAX. Det gleder vi oss til, sier Espen Skoland, kommunikasjonsdirektør i TVNorge og Discovery Networks.

Wiberg er enig med kanalens egen analyse.

– Tallene skyldes nok helt sikkert EM-kvaliken. I tillegg har de andre kanaler som har løftet seg.

Seerandeler juni 2015

Seere mellom 15 og 50 (de mest attraktive seerne for annonsører).

All seere (12+)

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.