Han beskrives som et politisk dyr. En som omtrent aldri leser skjønnlitteratur, men som sluker fag og politikk. Og når Daniel Torkildsen (25) ikke jobber i kommunikasjonsbyrået Zynk, eller på fylkestinget i Buskerud, er han kampanje-/pr-general/management for prog-rock-bandet Circus Maximus.

– Er du født sånn, eller blitt sånn?

– Jeg tror virkelig jeg er født sånn. Da alle satt og leste Donald og lekte på sommerleir på barneskolen, så leste jeg Aftenposten. Jeg var veldig tidlig interessert i samfunnet rundt meg og har alltid vært elevrådsleder og den type ting.

– Hva driver deg?

– Å gjøre det man elsker. Jeg elsker politikk og jeg elsker musikk. Nå jobber jeg for favorittbandet mitt privat og jobber med det jeg elsker mest, noe som egentlig alltid var målet mitt.

– Hvordan ble jobben din?

– Jeg tror det startet med at jeg som ungdom var veldig opptatt av å promotere bandet mitt. Jeg ringte rundt til Drammens Tidende og lokalavisen, fikk medieoppslag, og holdt faktisk min første pressekonferanse i en alder av 15 år. Etter det begynte jeg med politikken og jeg tok interessen for pr med meg videre. Jeg ble veldig interessert i kombinasjonen kommunikasjon og politikk, og fant ut at jeg ville jobbe med dette resten av livet.

– Jeg hører rykter om at du til tross for et straight ytre har en mer rocka side?

– Haha! Ja. Jeg er veldig glad i progressiv metall, og er vel den eneste jeg vet om som går med rosa skjorte på progmetallkonserter.

– Hva er det mest spennende som skjer i din bransje for tiden?

– Det er spennende at pr blir et stadig viktigere verktøy for å nå forretningsmessige mål, både når det kommer til å redusere politisk risiko, øke avkastning eller for å lykkes med store endringsprosesser. Kommunikasjon blir også et viktigere verktøy for topplederne, og ikke bare en stabsfunksjon.

– Hva er ditt personlige mål?

– Mitt mål er å bli den beste i min bransje, som er myndighetskontakt. Jeg må gjøre det jeg elsker, og det er kombinasjonen politikk og kommunikasjon jeg prøver å bli god på. Heldigvis jobber jeg med mange flinke folk og dyktige kunder. Også prøver jeg å tilføre dem litt også.

– Hvordan holder du deg opp­datert?

– Jeg er en nyhetsjunkie. Det har jeg vært i mange år. Der andre hører på Kygo hører jeg på Dagsnytt 18. Og det er faktisk sant. Ellers er jeg veldig glad i Feedly og The Economist.

– Hvor mye tid bruker du på sosiale medier, og hvilke plattformer bruker du?

– Jeg bruker ikke mye tid der nå lenger. Jeg var en aktiv blåblogger da jeg var yngre og skrev rundt 450 blogginnlegg, så det var stor del av meg tidligere. Sosiale medier er kun viktig hvis det kan bidra til å nå målene til virksomheten. For band og musikere er det utrolig viktig. Blant annet så har bandet jeg jobber for valgt å crowdfunde penger til en «Youtube-dvd» gjennom fansen.

– Hva skal til for å bli god i din bransje?

– Jeg tror man må være nysgjerrig og utålmodig, og alltid forsøke å ha kundens beste i hodet. Også tror jeg det er viktig å klare å raskt omstille seg fra oppdrag til oppdrag. Jeg tror ikke man kan bli god hvis man ikke synes informasjon, ny kunnskap og formidling er spennende. Så for meg er dette yrket perfekt.

– Hva kan ledere gjøre for å bringe frem nye talenter?

– Man må gi de unge sjansen og la dem få utfordringer som er krevende. Det er en tøff bransje å komme inn i, og jeg vet at det er mange som aldri får sjansen.

– Hva gleder du deg mest til i sommer?

– Jeg skal jobbe mye i Oslo, men gleder meg til å kunne dra på Huk eller stikke ut med båten på solfine dager. Ellers gleder jeg meg til progrock/metall-konserter på John Dee med Haken og Neal Morse.

Les hele avisen

 

Eller les om superteam Aleksander og Thea i Try (26), kommentator Aksel Braanen Sterri (28), «Drittunge» (24) som gjør kometkarriere, artist Arshad Maimouni (21), Maria Navarro Skaranger (21) som har skrevet boken «Alle utlendinger har lukka gardiner», Sara Övinge (26) som er den yngste uteksaminerte fra diplomstudiet ved Musikkhøgskolen noensinne, gravejournalisten Anders Fjellberg (26), bloggeren Annette Haga (24), Christine Røde (24) som jobber i Facebook, artist Fay Wildhagen (21), regissør Henrik Martin Dahlsbakken (26) eller Mathias Fischer (22) som skriver kommentarer i BT.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.