Når du søker på et visst ord på Google, Bing eller Yahoo, får du alltid opp en liste med prioriterte nettsider eller annet innhold vises og rangeres etter det søkemotoren velger som mest relevant til brukerne.

Søkemotoroptimalisering går ut på å optimalisere og forbedre disse resultatene.

Det beste vil selvfølgelig være å bli vist på den første siden av søkeresultater som kommer opp når man bruker søkemotorene.

Nå søker selveste Google selv etter en ny sjef for søkemotoroptimalisering.

I en stillingsbeskrivelse som nylig dukket opp på Googles egne nettsider, kommer det frem at personen skal jobbe tett med markedsføring, salg og produktutvikling.

Den nye sjefen skal «skape organisk trafikk og vekst» inn mot disse sidene.

– Burde jo vite det selv

Redaktør i NRKBeta, Eirik Solheim (bildet) synes det er interessant at Google ansetter en sjef for søkemotoroptimalisering.

– Det kommer også veldig an på hva stillingen innebærer. På en måte hadde det vært litt enklere å skjønne dersom det hadde vært en haug med andre søkemotorer der ute, men Google har nærmest monopol og burde jo vite selv hvordan de skal optimalisere resultatene på Google, sier Solheim.

I EU-krangel

DN har tidligere skrevet at EU vil gi store bøter til Google.

Det kommer frem av en midlertidig avgjørelse EUs konkurransemyndigheter har sendt til selskapene som opprinnelig klaget Google inn.

Påstanden var at Googles søkemotor favoriserer treff fra selskapets egne tjenester og betalte annonser.

Solheim utelukker ikke at ansettelsen av en ny sjef for søkemotoroptimalisering kan ha noe med at Google vil vise at de selv ikke styrer søkeresultatene.

– Det kan være at Googles algoritmer, som bestemmer søkeresultatene, er så topphemmelige at ingen, selv ikke Google, får vite hvordan de virker. Dersom man sitter på dette, vil det jo bety at Google kan prioritere seg selv på urettferdig vis. Dette kan vise at hemmelighetene bak algoritmen er noe som ingen får nyte godt av, og at Google må kjempe på lik linje som andre bedrifter, sier Solheim.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.