Under studietiden hadde Niklas Hansen et ettårig engasjement hos Idar Vollvik. Der traff han to andre som brant like mye for gründervirksomhet som ham selv. En god idé og fire år senere ligger selskapet de startet sammen an til en omsetning på 110 millioner kroner. 8000 bedrifter i inn- og utland bruker det nettbaserte produktet Marketing Room.

– Hva driver deg?

– Jeg har alltid hatt et ønske om å skape noe selv og ikke bare være ansatt ett sted. Det å være gründer er beinhardt arbeid, men å få til noe som er bra, og ha mange motiverte medarbeidere rundt meg som vil at selskapet skal lykkes, gir mersmak.

Niklas Hansen er nummer 23 av30 i DNs sommerserie om unge talenter i bransjene Etterbørs følger. Du kan lese resten av serien her.

– Hvordan ble jobben din?

– Under studietiden hadde jeg et ettårig engasjement i noe som het Ludo-rådet, et konsulentselskap bestående av studenter som ble startet av Idar Vollvik. Her møtte jeg seriegründerne Jan-Rune Størseth og Richard Asheim. Vi fikk raskt en god tone og bestemte oss for å jobbe mer sammen senere. Vi så at det kom til å bli et stort marked rundt sosiale medier og markedsføring, og bestemte oss for å starte Solid Media Group for å hjelpe bedrifter med dette.

– Født sånn, eller blitt sånn?

– Jeg tror jeg er født sånn og har alltid jobbet veldig mye. Under studietiden hadde jeg fire jobber i tillegg til studiene. Jeg innså at det er veldig mange andre som tar den samme utdannelsen som meg og konkurransen i arbeidsmarkedet kommer til å bli tøff. Skal jeg klare å skille meg ut, må jeg stå på ekstra mye.

– Hvor mye tid bruker du på sosiale medier, og på hvilke plattformer?

– Jeg er vel på stort sett døgnet rundt! Må innrømme at det kanskje blir litt mye til tider, i og med at jeg er på både på jobb og privat. Det kule er at vi er et ganske ungt miljø i selskapet, og det er flere av medarbeiderne jeg oftere kommuniserer med på Snapchat enn sms eller telefon i løpet av en arbeidsuke.

– Hva er ditt personlige mål?

– Å stå bak flere suksessfulle selskaper, og ta tittelen seriegründer. Å bygge noe som genererer verdier over tid og som skaper spennende arbeidsplasser for bra folk.

– Hva skal til for å bli god i din bransje?

– At man er en «do-er», har en god dose kreativitet, ekstra pågangsmot, et godt produkt og en organisasjon som det gløder salg av. I tillegg er jeg veldig opptatt at man skal kunne «by på seg sjæl», det er ikke farlig å være litt annerledes eller drite seg ut noen ganger.

– Hva gleder du deg mest til i sommer?

– Denne sommeren blir ekstra spesiell for meg, fordi jeg og samboer Anette er blitt foreldre til lille Emily på ni måneder. Det har ikke blitt så mye ferie de siste fire årene, men i år er det full sommerferie i juli, kombinert med pappaperm i august, så det blir tidenes diggeste ferie.

Les hele avisen

Eller les om superteam Aleksander og Thea i Try (26), kommentator Aksel Braanen Sterri(28), «Drittunge» (24) som gjør kometkarriere, artist Arshad Maimouni (21), Maria Navarro Skaranger (21) som har skrevet boken «Alle utlendinger har lukka gardiner», Sara Övinge(26) som er den yngste uteksaminerte fra diplomstudiet ved Musikkhøgskolen noensinne, gravejournalisten Anders Fjellberg (26), bloggeren Annette Haga (24), Christine Røde (24) som jobber i Facebook, ballettdanser Sofia Skjønneberg (21) artist Fay Wildhagen (21), regissør Henrik Martin Dahlsbakken (26) eller Mathias Fischer (22) som skriver kommentarer i BT.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.