Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Sjefredaktør i Dagens Næringsliv Amund Djuve. Foto: Silje Eide
Sjefredaktør i Dagens Næringsliv Amund Djuve. Foto: Silje Eide les mer

Dagens Næringsliv

Plagiat i DN

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Oslo: Søndag ble det kjent at deler av reportasjen «Klagemuren», som sto på trykk i DN Magasinet lørdag, var plagiert fra artikkelen «Standing by», publisert i The New Yorker i 2010.

Saker avdekket

  • Saker avdekket onsdag:

2011: I artikkelen «Pyramidespillet» som sto på trykk i D2 3. juni 2011 er det enkelte steder avskrift av artikkelen «The Pharaoh», som sto på trykk i The New Yorker 16. november 2009. Sitater fra to kilder i D2s sak, Salima Ikram og Dan Lines, er hentet fra artikkelen i The New Yorker. 2010: I artikkelen under overskriften «Mase fint til jul» som sto på trykk i D2 17. desember 2010 er ni år gamle Cindy Mendels intervjuet «på telefon fra Los Angeles». Men DNs journalist har imidlertid ikke intervjuet Cindy Mendels. Sitatene som legges i munnen på Cindy Mendels er hentet fra artikkelen «Tweens: A billion dollar market» fra CBS News 14. desember 2004. Beskrivelser av en jente ved navn Sofia Mandel i CBS News er blitt til direkte sitater av Cindy Mendels i D2-artikkelen. Også uttalelsene til en annen kilde i D2-saken, Laura Groppe, er avskrift av CBS News-artikkelen.

2010: I artikkelen «På lag med Jesus» som sto på trykk i D2 16. april 2010 er flere av sitatene som oppgis å være gitt til DN i realiteten tatt fra artikkelen «Earthly Empires» som sto på trykk i Bloomberg Business Week i mai 2005. Sitatene fra Martin King, Scott Werner og Roger Finke er hentet fra artikkelen i Bloomberg Business Week.

  • Allerede avdekkede saker som inneholder plagiat:

2015: «Klagemuren», DN Magasinet

2015: «Archispeak», DN Magasinet

2013: «Informasjonsdietten», DN Magasinet

2013: «Våpentvilen», DN Magasinet

2012: «Tettbygde strøk», D2

2012: «Michelin til massene», D2

2011: «Eggimellom», D2

  • Det er tidligere kjent at Butenschøn i 2005, da som frilanser i Morgenbladet, ble avslørt for å ha plagiert samme amerikanske magasin i en artikkel om den daværende senatoren Barack Obama.
Vis mer
Mandag innrømmet journalist Daniel Butenschøn å stå bak plagiatet. Den andre journalisten som var kreditert i saken var uvitende om det hele.

DN har nå igangsatt en systematisk gjennomgåelse av alle artikler i Butenschøns journalistiske portefølje siden han startet i avisen i 2007. DN har funnet plagiat i ytterligere tre saker skrevet av journalist Daniel Butenschøn. Det betyr at avisen hittil har oppdaget avskrift i ti saker skrevet av Butenschøn.

LES OGSÅ: Fire nye tilfeller av plagiat oppdaget: - Dette er gjort systematisk og over tid  

Mest sett på DNtv nå

Etterbørs Medier Dagens Næringsliv
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Mest sett på DNtv nå