Kampen om de mest attraktive fotballrettighetene drar seg til.

  I Norge sitter TV 2 på rettighetene til den engelske toppserien Premier League ut denne sesongen, samt rettighetene til Tippeligaen ut 2016-sesongen.

I tv-markedet knyttes det spenning til når norske Fotball Media vil varsle at Tippeliga-rettighetene er åpent for bud.

Aktører som TV 2, Discovery Networks og MTG/Viasat har alle tidligere hintet til at de er interessenter, uten å ville kommentere konkrete rettigheter.

Fotball Media, som forvalter medierettighetene for Norges Fotballforbund og Norsk Toppfotball, har ennå ikke bestemt når budrunden vil settes i gang.

– Vi skal ha et nytt møte med våre rådgivere ved månedsskiftet, sier styreleder Hans Olav Karde i Fotball Media.

Tippeliga-rettighetene er solgt for mer enn én milliard kroner hver av de siste tre periodene. Betalingsviljen skyldes at eksklusiv toppfotball er grunnmuren for tv-husenes betal-tv-virksomhet.

Premier League er allerede i gang med å selge sine rettigheter i utenlandske markeder, og nådde nylig en avtale med amerikanske NBC Sports Group, som er eid av mediegiganten Comcast.

Det ventes at det man har på plass en avtale i det nordiske markedet i oktober.

Dilemma

For Fotball Media blir spørsmålet om hvordan man skal løse konkurransen med Premier League-rettighetene, som anses som enda mer attraktive enn Tippeliga-rettighetene, viktig.

– Vi tenker på de rettighetene også, men jeg har ingen andre kommentarer enn at vi har vært innom alle scenarioer, sier Karde.

Mulige scenarioer er:

  • Fotball Media åpner for salg av Tippeliga-rettighetene før Premier League-salget er i boks, altså i løpet av september.
  • Fotball Media venter til etter Premier League-rettighetene er solgt til en norsk (nordisk) aktør. En Premier League-avtale vil som nevnt sannsynligvis skje i oktober.
  • Velger Fotball Media å åpne for budrunde før Premier League-salget, slipper man å forholde seg til aktører som kan ha brukt store summer på Premier League, men tiden blir knapp.
  • Velger man å vente, kan man møte tv-selskaper som har brukt mye penger, eller har gått glipp av attraktive Premier League og dermed er ekstra lystne på å sikre seg Tippeligaen.

Vurderer fortløpende

Daglig leder Knut Kristvang i Fotball Media sier at han er klar over at det er andre rettigheter enn bare Tippeligaen i spill.

- Vi skal selge våre rettigheter, og gjør våre vurderinger fortløpende. En betydelig del av det er å finne ut av hvilke forutsetninger vi selv vil legge til grunn for en ny avtale, og hvordan produktet skal  utvikles. Det er noe vi også snakker med aktørene i markedet om, sier Kristvang, og legger til:

- Når vi skal selge rettighetene, avhenger av flere forskjellige forhold. Vi vil informere markedet når vi er klare.

Rune Hauge involvert

DN har tidligere skrevet at Fotball Media, som selger Tippeliga-rettighetene for Norges Fotballforbund og Norsk Toppfotball, har hyret den erfarne agenten Rune Hauge og hans selskap Profile Partners for rådgivning i salgsprosessen.

LES OGSÅ: Hauge skal hjelpe fotballen

I 2005 forhandlet Rune Hauge frem salget av all norsk toppfotball til TV 2. Prisen ble én milliard kroner – en voldsom økning. Forrige fireårsperiode betalte NRK og TV 2 rundt 380 millioner for de samme rettighetene. Hauge fikk et suksesshonorar på 100 millioner kroner.

Til DN er Hauge svært ordknapp:

- Jeg sier ingenting.

LES OGSÅ: Nesten 300.000 så Ødegaard

Viktige rettigheter

Fotballrettigheter blir sett på som særlig viktige for å bygge opp en velfungerende betal-tv-tjeneste.

Så mye betyr sportsrettigheter
Så mye betyr sportsrettigheter
 

Etter helgens seriestart i Premier League, kunne nåværende rettighetshaver TV 2 melde om en rekordstor seerandel, spesielt i den kommersielt attraktive målgruppen 20-49 år.

I denne målgruppen var TV 2 Sport Premium landets nest største kanal lørdag.

TV-sjef Marianne Massaiu i Mediacom har tidligere sagt til DN at sportsrettigheter er avgjørende for å flytte kunder til betalingsløsninger.

Etter at Discovery i sommer kjøpte rettighetene til OL mellom 2018 og 2024, mente Massaiu at det lå i kortene at Discovery fortsatte å handle rettigheter.

Samtidig betyr OL-kjøpet at TV 2, som også var med i budrunden til OL-rettighetene, trenger å sikre seg andre rettigheter.

I tillegg er den siste store aktøren MTG/Viasat, som for øyeblikket sitter på Champions League-rettigheter, og har rettighetene til Premier League i Sverige og Danmark.

Se DNtv: Kinesere luksusshopper i Norge

Kinesere luksusshopper i Norge
Klokker av merket Rolex og Patek Philippe til over hundretusen kroner: Kinesiske turister på luksusshopping i Oslo vet hva de vil ha. Gruppen utgjør omlag 80 prosent av de utenlandske kundene, og butikken har derfor egne ansatte som snakker språket.
01:07
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.