Dagbladet gjorde det i fjor. Aftenposten og VG gjorde det i sommer. Schibsteds lokalaviser følger også etter.

Nå kaster lokalaviskonsernet Amedia seg på bølgen av innholdsmarkedsføring, også kjent som reklamejournalistikk.

Bergensavisen, Drammens Tidende, Nordlys, Fremover, Fredriksstad Blad, Sarpsborg Arbeiderblad, Tønsbergs Blad, Haugesunds Avis, Romerikes Blad og Oppland Arbeiderblad starter nå med såkalt content marketing.

– Tydelige

– Flere av sakene har vært de aller mest leste sakene de dagene de er publiserte, og det er utrolig når vi vet at det er reklame. Vi er svært tydelige på at dette er reklame. Lokalt målrettet innhold er viktig for å lykkes, sier Kristiane Roe Hammer, leder for Andi, Amedia native og digitale inntekter, i en pressemelding.

Flere av Amedias over 70 lokale medier kommer til å følge etter de ti avisene, som først og fremst satser på «native advertising» - reklame i redaksjonell drakt.

VG måtte trekke sak

Innholdsmarkedsføring har vært et kontroversielt tema i norske mediehus de siste årene. Kritikerne frykter sammenblanding av sponset innhold og redaksjonelt stoff, vil svekke medienes troverdighet.

Mandag måtte VG trekke en av reklamesakene, etter at man brukte den røde VG-mikrofonen i sponset innhold.

VGs sjefredaktør og administrerende direktør, Torry Pedersen, innrømmet at avisen hadde gjort en feil, og forklarte hvorfor han trakk videoen.

– Fordi dette utvisker de forskjellene man må søke å tilstrebe for denne typen presentasjoner. Man kan ikke fly med egne mikrofoner journalistisk den ene dagen, og så gjøre kommersielle intervjuer med de samme den andre. Det er helt meningsløst, sa Pedersen.

Les også: Rush til reklame­journalistikk dnPlus

Senere samme dag ble det klart at VG hadde blitt klaget inn til PFU for en annen av reklamereportasjene sine.

«Relevant innhold»

Roe Hammer sier en pressemelding at Amedia skal lage reklame på lesernes premisser.

- Det skal være relevant innhold som engasjerer, og som gjerne også underholder. Vi skal skape gode og lokale historier, sier Roe Hammer i pressemeldingen.

Les også: Disse skal selge innhold i Aftenposten.

NRK har tidligere ringt rundt til de åtte største avishusene i Norge, og fått bekreftet at content marketing ses positivt på i syv av dem. Unntaket er Dagens Næringsliv.

Norges tiende største avis, Drammens Tidende, er en del av den nye innholdssatsingen til Amedia

Blant de ti største avisene i Norge, er det dermed bare Dagens Næringsliv og Morgenbladet, som begge er eid av NHST Media Group, som ikke har varslet at man skal starte, eller startet med reklamejournalistikk.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.