Tv-tallene for august viser at NRK2 fikk en markant fremgang, da kanalen økte fra 4,7 prosent markedsandel i august ifjor, til 5,5 prosent i august 2015.
TV 2s hovedkanal tapte 1,8 prosentpoeng og falt til 16,7 prosent andel i august.
Men tilsammen mistet ikke TV 2s reklamefinansierte kanaler mer enn 0,2 prosentpoeng.
Les også: Går fra TV 2 til universitetet
SBS Discovery ned
På gruppenivå er Discovery-kanalene den største taperen.
Discovery Networks reklame-tv-kanaler omfatter TVNorge, FEM, MAX, VOX, Discovery, TLC Norge.
Denne gruppen mistet 1,3 prosentpoeng i markedsandel sammenlignet med august ifjor, og det var bare MAX og Discovery som kunne registrere marginal fremgang.
- NRK er den store vinneren i august og vi går litt tilbake. Vi gjør en helt grei måned uten å ha noen premierer på kanalen. Vi har spart på kruttet frem til nå, og har kommet godt i gang med høsten, sier kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i TVNorge og Discovery Networks.
Sesongpremieren på «71° nord» mandag økte antall seere for andre år på rad og ble tilsammen sett av 357.000.
– Vi tok grep og gjorde et par små justeringer etter en liten nedtur for to år siden. Spesielt har vi rettet oppmerksomheten mot castingen. Vi har i større grad prøvd å få med oss sterke personligheter, og ikke bare friskusene. Det virker som dette har gitt resultater, sier Eivind Landsverk, programdirektør i TVNorge og Discovery Networks.
Se utviklingen for alle kanalene:
Markedsandeler august (prosent)
Kilde: TV 2/TNS Gallup
Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter
Les også:
Piratblokkering til rettssalen
Krever navnene på norske pornopirater
Går av etter «profesjonell uenighet» (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.