Amedia slik det fremstår i dag, er resultatet av at A-pressen kjøpte tidligere Edda Media for snart fire år siden. Telenor og LO eier drøyt 44 prosent hver av konsernet, men ønsker å selge seg ut eller ned. Medieforsker Erik Wilberg sier til Klassekampen at det trolig blir vanskelig å finne investorer som vil satse på et avistungt mediekonsern.

– Det er vanskelig å forestille seg andre løsninger enn at Amedia blir splittet opp og delt. Verdien av selskapet ligger i de lokale markedsposisjonene. Og her er det flere aktører som kan tenkes å være interessert i å overta, sier Wilberg. Med 62 aviser i spill, ser han for seg en «spennende og skummel prosess».

Blant dem som kan være interessert i å kjøpe deler av Amedia, er Mentor Medier og datterselskapet Dagsavisen. Sistnevnte har tidligere overtatt Rogalands Avis fra nettopp Amedia og er også til stede i Drammen og Moss.

– Vi har ikke lagt skjul på at vi er interesserte i aviser som passer forretningsmessig med Dagsavisen og det som var fundamentet i det gamle A-pressen, sier publisher Eirik Hoff Lysholm.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også: Amedia kan få nye eiere


Amedia vurderer eierstrukturen

Inntektene svikter i Amedia