Kulturminister Thorhild Widvey foreslår nå å innføre nullsats for merverdiavgift på e-aviser. Provenyeffekten av dette forslaget er beregnet til 350 millioner kroner i 2016.

I en melding fra kulturdepartementet sier Widvey at det avgiftsmessige skillet mellom papiraviser og elektroniske nyhetsmedier lenge har vært til hinder for innovasjon og utvikling i mediebransjen.

- Når vi nå fjerner dette hinderet sørger regjeringen for at mediebransjen kan utvikle og tilby fremtidsrettede medieprodukter til brukerne, uavhengig av plattform, sier kulturminister Thorhild Widvey.

Notifisering så snart som mulig

Regjeringen tar sikte på å sende formell notifikasjon av et merverdiavgiftsfritak for elektroniske nyhetstjenester til EFTAs overvåkingsorgan (ESA) så snart som mulig.

Forslag til endringer i merverdiavgiftsloven vil fremmes samtidig med statsbudsjettet for 2016. Fritaket vil bli iverksatt så snart ESAs godkjenning foreligger og forskrift er fastsatt.

Alle medier får

Fritaket vil omfatte alle medier som i hovedsak består av nyhets- og aktualitetsinnhold, blant annet nettaviser og nyhetsbaserte tv-kanaler.

Jubel i Amedia

- Vi er meget tilfreds med at regjeringen nå vil notifisere nullmoms for nyhetsmedier og ønsker å innføre dette allerede i 2016, sier Amedias konsernsjef Are Stokstad.

- Dette er det viktigste mediepolitiske tiltaket på lenge og vil få avgjørende betydning for norske medievirksomheter og den digitale transformasjonen vil står midt oppe i, sier Stokstad.

I statsbudsjettet for 2016 er det tatt høyde for at innføring av nullmoms, som i dag er forbeholdt papiraviser, heretter også skal gjelde digitale utgaver, radio og tv.

- Med sitt initiativ har regjeringen lagt til side tidligere planer om å innføre felles lavmoms for papiraviser og digitale utgaver. Det betyr at de har lyttet til bransjen og forstår de utfordringer den står overfor. Dette er en endring til stor nytte for hele mediebransjen, og skjer i takt med at lesere og annonsører endrer sine vaner. Dette vil bidra til å sikre norske lokalmedier i konkurransen og kunne være et viktig gjennombrudd for digitale betalingsløsninger som journalistikken er helt avhengig av, sier Are Stokstad.

«Viktig grep»

Administrerende direktør i Mediebedriftenes landsforbund, Randi S. Øgrey, mener kulturministeren gjør et viktig grep.

- Vi er svært glade for at det i 2016 blir innført nullsats på digitalt innhold. Dette er viktig for mediehusene våre, sier Øgrey.

Hun er opptatt av at avgrensningen som gjøres på hva slags innhold som omfattes av nullsatsen gjøres fremtidsrettet.

- Det må faktisk speile journalistikkens utvikling, og speile måten vi utvikler de digitale fortellerteknikkene, for eksempel i kombinasjon av tekst og videosnutter, sier Øgrey.

Hun mener nullsatsen er innovasjonsfremmende.

- Og som forbruker vil man likebehandles uansett plattform. For mediehusene blir det lettere innloggingsløsninger, noe som kan skape enda mer kraft i innovasjonen i mediehusene. Dette er en etterlengtet reform bransjen har kjempet for lenge, avslutter Øgrey.

«Øker kulturmomsen»

Regjeringen ønsker å ta inn en halv milliard kroner i 2016 gjennom å øke momssatsen på en rekke kulturtilbud fra åtte til ti prosent.

Forslaget anslås å gi økte inntekter på 650 millioner kroner påløpt og 500 millioner kroner bokført i 2016. Det er hensyntatt kompensasjon på utgiftssiden av budsjettet blant annet til kollektivtransport, skriver regjeringen.

Både NRK (gjennom statskringkasterens lisensinnkreving) og kulturtilbud som kinotilbud, museer og fotballkamper nyter i dag godt av den lave kulturmomsen.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.