Bjørn Kjos’ lenge varslede selvbiografi er fascinerende lesning. Og det på mange plan. Det er en reise gjennom hva man kan tro snart er 70 år med sammenhengende flaks og gode prestasjoner.

Boken starter i et godt driv, der leseren i en tradisjonell oppbygging vekselvis blir dratt gjennom oppstarten av Norwegian og Kjos’ egen barndom. Hans barndomsanekdoter og hyss fra en rural oppvekst er som en blanding av Aukrust og Sandbeck, mens de levende skildringene av etableringen av Norwegian er fint dramatisert. Det veksles dog irriterende mellom preteritum og historisk presens. Men Kjos er en god forfatter, og skriver lettlest og i et drivende tempo gjennom det meste av boken.

Oslo 20151027. Bj¯rn Kjos lanserer boken «H¯yt og lavt» tirsdag formiddag hos Aschehoug forlag. Foto: Torstein B¯e /
Oslo 20151027. Bj¯rn Kjos lanserer boken «H¯yt og lavt» tirsdag formiddag hos Aschehoug forlag. Foto: Torstein B¯e / (Foto: NTB scanpix)
Kjos skriver tidlig om sin fascinasjon for Snorre og islandsk sagalitteratur. I sin egen biografi virker det som Norwegian-sjefen har forlest seg på sagaenes helteskikkelser. Det er et sorthvitt bilde som tegnes. Han selv er den Store Helten. Noen få andre navngitte hjelpere – de som er enige med ham – er også helter og blir navngitte. Idiotene og de som står i veien er navnløse og bare nevnt ved tittel. Det er noe herlig unorsk over fremstillingen han gjør av «en enkel bondegutt fra Sokna». Han beskriver seg som en soleklar vinner og en mann som har flaks hele tiden. Han fremstår som en risikosøker som aldri trår feil. Han gadd ikke å lese på skolen, men skippertak og fascinasjon for enkeltfagene drar ham gjennom utdannelsen. Han vinner skirenn og kommer gjennom de ekstremt krevende opptaksprøvene til både Forsvarets jegerskole og jagerpilotutdannelse. Flyskolen i USA ble unnagjort med toppresultater. På rekordtid er han en laudabel jurist som kan velge og vrake i jobber. Karrieren hans som skarpskodd høyesterettsadvokat og veien frem til flymagnat er beskrevet som en selvfølgelig reise – på grunn av hans egen fortreffelighet og flaks.

Heltehistoriene er mange. Kjos’ raid sammen med sin bror av verft på Vestlandet, etableringen av Bank Norwegian og forhandlingene med Boeing og Airbus er bare noen. Alle kloke og strategisk gode avgjørelser er ifølge selvbiografien stort sett resultat av Kjos’ egne vurderinger. De få strategiske feilene Kjos har valgt å ta med i boken er som regel tatt av «vi» eller av andre enn hovedpersonen selv. Og de verste feilene er begått av navnløse, som også har mistet all ære. Tidligere styremedlemmer, som Petter Stordalen, kommer heller ikke bra ut. Flyinvestoren og -arvingen Erik Braathen var lenge aksjonær og styreleder i Norwegian. Men etterhvert som forholdet surnet mellom Braathen og Kjos går også Braathen over i de navnløses rekker. Hva årsaken til bruddet mellom Kjos og Braathen egentlig var, blir heller ikke nevnt med et ord.

Men heltebildet av Kjos kan få noen ufrivillige nyanser. Han fremstår kanskje noe sjarmerende naiv i møte med fremmede situasjoner og kulturer, for eksempel forhandlinger i Kina og livet i USA, og ikke minst i hans akademiske tilnærminger der han syntes det var artig å lese om «... en filosof som het Kant».

Det virker som bitterheten og misnøyen med motarbeidelse fra myndigheter og fagforeninger tar overhånd for Kjos i bokens siste del. Lange og doserende avsnitt om Norwegians triksing og manøvrering i internasjonalt luftrom for å holde sine langdistansefly på vingene er en sterk kontrast til de levende og gjennomarbeidede kapitlene foran i boken. Men slutten av boken er likevel viktig når fremtidens luftfartshistorie skal skrives. Norwegian er i første linje når internasjonal luftfart gjennomgår et paradigmeskifte, og de store investeringene og ekspansjonen som en «enkel bondegutt fra Sokna» står for er ikke bare norsk industrihistorie. Den er global. Bjørn Kjos er åpenbart en stor helt i norsk luftfart. Han er også den store helten i hans egen selvbiografi. Og det er god lesning.

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.