Torsdag holdt det kanadiske ungpikeidolet en intimkonsert på Chateau Neuf i Oslo som han avbrøt etter kun én låt, angivelig fordi noen i publikum tok på foten hans da han var i ferd med å tørke opp vann fra scenen.

Den eneste muligheten til å skaffe seg billetter var gjennom konkurranser arrangert av bedrifter som hadde inngått samarbeid med Biebers plateselskap Universal. En rekke sponsorer har brukt både tid og gode penger i forkant av konserten som knapt ble noe av og nå krever flere av dem erstatning.

- Har brukt mye penger og energi

- Det var veldig skuffende, sier landssjef Lena Sjøttem i EF Education First i Norge, som ble kontaktet av plateselskapet Universal Music tidligere i høst med spørsmål om å delta i kampanjen og som kjøpte ni billetter.

- Vi har jo selvfølgelig betalt mer enn normal billettpris for disse billettene og brukt mye penger på å lage en hyggelig dag for jentene. Vi fikk kjempegode seter langt fremme i salen og to av jentene fikk også «meet and greet» med Bieber, så det er klart det ikke er billig, sier Sjøttem som forteller at vinnerne ble kåret etter å ha sendt inn svar på spørsmål om artisten og sin drømmespråkreise. 

- Vi brukte også mye penger og energi på å lage en VIP-event før konserten med Hummer- limousintur i Oslo og hadde en kjempehyggelig dag sammen med jentene, sier hun og legger til at EF Education First i etterkant forsøkte å trøste jentene.

Plaster på såret til 90.000 kroner

- Jentene var selvfølgelig svært skuffet og lei seg. Vi tok dem med på Burger King der de fikk mat og trøst, og så fikk de hver sin rosa t-skjorte og et gavekort på valgfri språkreise eller annet opphold i utlandet med EF verdt 5000 kroner i tillegg til et gavekort på 5000 kroner de kan gi til en venn dersom de vil reise sammen med noen, sier Sjøttem som tror jentene likevel har en «blåfredag» i dag. Bare dette kan koste selskapet 90.000 kroner.

- Vi kommer til å be Universal om en forklaring. Jeg regner med at de har en dårlig dag i dag de også, men vi kommer til å spørre hva de har tenkt å gjøre for disse jentene, sier Sjøttem som fredag har fått en beklagelse på epost fra plateselskapet.

- Det er da noe, men vi følger opp for å se om de kan gjøre noe mer for jentene, sier hun.

«Betydelig kostnad»

Også treningssenteret Fresh Fitness kjøpte billetter til konserten.

- Vi er som alle Bieber-fans skuffet over det som skjedde, og det er veldig leit for de som vant konsertbilletter. Vi kommer til å henvende oss til Universal for å spørre om vi kan få gratis billetter neste gang Bieber holder konsert i Norge, sier administrerende direktør Paal Hansem i Fresh Fitness.

Hos Fresh Fitness måtte man enten melde seg inn eller verve en venn til treningssenteret for å bli med i konkurransen. Innmelding koster 199 kroner, men Hansem har ikke vurdert noen refusjon.

- Det er vanskelig å si nøyaktig hvor mange som har meldt seg inn i forbindelse med konkurransen ettersom de ikke oppgir at det er derfor de melder seg inn eller verver, men vi har nok hatt en salgseffekt av dette også, sier han.

- Hva med de som har meldt seg inn kun for å vinne billetter, for eksempel i områder der det ikke er et Fresh Fitness-senter i nærheten?

- Vi har ikke oversikt over disse, men vi tror utgangspunktet for å melde seg inn har vært et ønske om å komme i form, sier Hansem som understreker at det er 18-årsgrense for å melde seg inn og at foreldre må samtykke dersom man er under 18 år.

Ifølge Hansem har stuntet vært positivt, men kostet selskapet mye. Han vil i likhet med Sjøttem i EF ikke si hva de måtte ut med for hver billett til Universal, men sier Bieber-kampanjen har satt et stort markedsapparat i sving.

- Det har vært en betydelig kostnad å markedsføre dette her, det er det ingen tvil om. Og vi kjøpte ti billetter for en mye høyere pris enn vanlige konsertbilletter, sier han.

Forventer gratisbilletter

- Det er synd at det ble som det ble. Vi fikk vår effekt av dette og mye oppmerksomhet, men vi fikk ikke valuta for billettene og det er den eneste kompensasjon det vil dreie seg om. Nå forventer vi at vi får gratisbilletter til neste konsert som kompensasjon fra Universal, sier Hansem.

- Vi har tenkt samme tanke, det viktigste for oss er at jentene vi hadde med får en kompensasjon, og vi har også tenkt at det naturlige vil være at de får billetter ved neste konsert i Oslo, sier Lena Sjøttem i EF Education.

Matvarekjeden Coop Xtra var tyngst involvert i kampanjen med hele 200 konkurransebilletter og dermed 200 skuffede konsertgjengere torsdag.

- Vi var virkelig fryktelig lei oss da det ble slik som det ble på konserten i går, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Coop, som ikke har landet på hva kjeden skal foreta seg etter konsertfiaskoen i går.

- Vi har et samarbeid med Universal om salg av musikk, og er blant få som lenger selger cder. Så denne kampanjen har vært en del av en større avtale vi har med Universal, sier Friis.

- Dette var en kampanje vi hadde jobbet hardt med og engasjementet var veldig stort. Vi fikk inn 20.000 bidrag og synes derfor det er utrolig trist at de som hadde gjort seg fortjent til det, ikke opplevde mer enn de gjorde. Nå skal vi sette oss ned med Universal og kanskje kan vi gjennom samarbeidet vi har med dem finne en mulighet til kompensasjon, avslutter Friis.

Kan ikke gi garantier

Platedirektør Petter Singsaas i Universal Music Norge sier de vil prøve å få til en god løsning overfor sponsorene.

- Svaret vårt nå er at nå er vi i dialog med sponsorene vedrørende dette og vi ønsker en positiv løsning på problemet. Men vi vet jo foreløpig ingenting om konsertplaner eller andre ting om Justin Bieber, så det er vanskelig på dette tidspunktet å gi garantier, sier Singsaas som ikke vil kommentere billettprisen selskapet har tatt fra sponsorene.

- Vi snakker ikke om penger i denne sammenhengen. Men uansett om Bieber kommer til Norge eller ikke, ønsker vi en løsning som alle parter er fornøyd med, sier han.

I tillegg til Fresh Fitness, EF og Coop Xtra var også Expert (i samarbeid med Samsung) med i kampanjen med 12 billetter, mens Lee Jeans Norge hadde fem billetter. Også pizzakjeden Dolly Dimples deltok i kampanjen. Reisen til Oslo har vinnerne dekket selv.

 

Følg DN Etterbørs på Facebook for oppdateringer om medier, kultur og underholdning

 

Se DNtv: Vilt Bieber-kaos utenfor Stordalens luksushotell:

Vilt Bieber-kaos utenfor Stordalens luksushotell
Politiet: - Lettere å håndtere 20.000 fulle mannfolk enn Bieber-fansen.
01:53
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.