Google ligger langt fremme i utviklingen av selvkjørende biler. I California har forsøk med slike biler pågått i lang tid.

Jan Grønbech i Google Norge spår at kunstig intelligens vil effektivisere transportsektoren dramatisk.

– Vi begynte med selvkjørende biler. Ikke for å bli en bilfabrikk, men for å vise den mest konservative bransjen i verden hva som er mulig, sier han.

Onsdag holdt han innledning på et frokostmøte i regi av regi av Norske Finansanalytikeres Forening under tittelen «Disrupt or be disrupted».

Les også: Kunstig intelligens er mer enn robotgressklippere d2Plus (DN+)

Smarte biler møter elg

Googles selvkjørende bil var på coveret av D2 6. november 2015.
Googles selvkjørende bil var på coveret av D2 6. november 2015.
Kunstig intelligens brukes for å «lære» bilene å tolke alt fra syklisters håndsignaler, til farlige situasjoner som oppstår når en elg eller et rådyr plutselig dukker opp i veibanen.

Les også: Spår bedriftsdød for teknosinker

– Vår drøm er: Si du bor i Bærum og er så «heldig» at du jobber i Oslo. Du kommer ned til E18 og får beskjed om at nå får du ikke kjøre bilen selv lenger. Den tar over, fordi mennesker skaper kø. På motorveien vet alle bilene hvor de andre bilene er og ligger med en meters avstand. Så slipper den deg av der du skal, og kjører videre. Kanskje logger den seg på Uber og hjelper til med å nedbetale billånet, sier Grønbech.

Se video:

Google-sjefen refser norske næringslivstopper
Norge har verdens mest digitale forbrukere, men verdens tregeste næringsliv til å ta i bruk digital teknologi, hevder Jan Grønbech i Google Norge.
00:55
Publisert:
 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter

 

Les også:

Mystisk Tesla-utfordrer gir full gass med nytt «super-team»

Gjorde gull av Google – blir venture-investor  

Så stor pris setter annonsørene på at en kvinne er gravid i siste trimester  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.