Det bekrefter seniorrådgiver i Medietilsynet, Linda Andersen, til DN.

- Ofcom har vært i kontakt med de aktuelle kringkasterne i Storbritannia, og de har meddelt at de ikke ønsker å følge norsk rett. Vi er ikke overrasket over at kringkasterne ikke vil følge strengere regulering frivillig, sier Andersen.

Hun sier de britiske kringkasterne viser til sendelandsprinsippet, som gjør at reklamen som sendes kun behøver å være lovlig i avsenderlandet.

- Det er det de forholder seg til, sier Andersen.

Avventer svar

Det var i september at Medietilsynet sendte brev til myndighetene i i Storbritannia, Nederland og Spania med anmodning om å be TV-selskapene om å følge norske reklameregler.

– Vi vet ikke om vi klarer å stoppe det, men vi ønsker å prøve alle muligheter, sa statssekretær i Kulturdepartementet, Bjørgulv Vinje Borgundvaag (H), til Klassekampen i september.

Medietilsynet venter fortsatt på svar fra sine utenlandske motparter i Nederland og Spania, ifølge Andersen.

DN har tidligere skrevet at spillselskapene brukte 404 millioner kroner (bruttobeløp, rabatter ikke medregnet) på reklamekjøp i 2014.

Norsk Tipping brukte på sin side 464,3 millioner, ifølge analysebyrået Nielsen.

 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @marcushusby på Twitter.  Du kan også følge DN Etterbørs på Facebook

 

Se DNtv: Videoen til norske Marius gikk verden rundt:

Norske Marius postet video på Youtube for å finne date til Taylor Swift-konsert i Sydney.
Nå går den verden rundt, og er publisert på nettsider som Daily Mail, Huffington Post, Mirror, Buzzfeed og Mashable. Se videoen her.
02:55
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.