Norges dobbeltverdensmester i sjakk, Magnus Carlsen, havner i et svært eksklusivt selskap i den nye reklamekampanjen for Porsche 911, som slippes onsdag.

Reklamefilmen heter «Compete» og handler ifølge en pressemelding fra Porsche i Norge om å motiveres av å vinne over seg selv.

Det er Magnus Carlsens status som ubestridt ener som gjør at han blir valgt blant toppene i idrettsverden av det legendariske sporbilmerket, heter det.

Reklamefilmen skal etter det DN forstår kjøres tungt både digitalt, på tv og på kino i Europa og USA. Den er også lagt ut på Youtube.

Ali og Sharapova

De to stjernene som skal fronte den nye 911 Carrera-modellen ved siden av Carlsen, er den legendariske bokseren Muhammad Ali og tennisstjernen Maria Sharapova.

Les også: - Ta tak i verstingene

I reklamefilmene bokser to utgaver av Muhammad Alis mot hverandre i bokseringen, to versjoner av Sharapova jager poeng på tennisbanen, mens Carlsen spiller sjakk med seg selv.

Marshall Ross i Porsches reklamebyrå i Chicago, Cramer-Krasselt, sier ifølge Marketing Daily at Magnus Carlsen er plukket ut til kampanjen fordi «han er verdensmester, han er ung og briljant og en nådeløs konkurrent».

Må slå seg selv

- Verdens beste sjakkspiller må ha fokus på å bli en endra bedre utgave av seg selv, veldig parallelt med utfordringen Porsches ingeniører har når de skal utvikle en ny 911. Analogien fungerer godt, og det er fantastisk at Porsche sentralt har valgt å bruke Magnus, sier administrerende direktør Morten Scheel i Porsche Norge i pressemeldingen.

Les også: Hun blir styreleder i Norges største forlagshus

Også Magnus Carlsens manager Espen Agdestein er godt fornøyd.

- Jeg er stolt av at Porsche, som er et av verdens mest prestisjefylte bilmerker, velger å bruke Magnus i markedsføringen av deres nye 911. Porsche 911 er et ikon og jeg synes filmen er helt suveren, sier Agdestein i meldingen.

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter

 

Les også:

Facebook fjerner apper og legger ned avdeling  

Nekter å legge på røret dnPlus

TV 2 ble ikke lagt til Bergen for moro skyld dnPlus

Se video - Google-sjefen refser norske næringslivstopper:

Google-sjefen refser norske næringslivstopper
Norge har verdens mest digitale forbrukere, men verdens tregeste næringsliv til å ta i bruk digital teknologi, hevder Jan Grønbech i Google Norge.
00:55
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.