Analysebyrået Regi skal sammen med Dagens Næringsliv finne ut hva kunder og annonsørene mener om medie-, kommunikasjons- og reklame­byråene sine.

Mens bransjenettstedet Kampanjes Byråprofil-kåring åpner opp for at annonsører kan stemme på alle norske byråer, bygger Regis undersøkelse på hva kundene hos de ulike byråene mener om arbeidet de gjør for dem.

Det betyr at Regi trenger å få tilgang til byråenes kundelister for å vurdere dem gjennom sine verktøy.

Administrerende direktør Robert Skölfman i Regi har sittet i møter med et tredvetalls norske byråer de siste månedene, og understreker at de fleste gir dem tilgang til kundelistene sine.

Han innrømmer derimot at dette ikke er en nødvendighet for at de skal bli vurdert – og i beste fall bli kåret til «årets byrå» i mai.

Behandles konfidensielt

– I Sverige er dette veldig etablert og man er vant til å sende inn kunde- og klientlister. Vi behandler jo disse konfidensielt. Det har heller ikke vært noe problem i Norge hittil. Men får vi ikke listene fra byråene selv, så kan vi hente ut informasjonen fra andre kilder, sier Skölfman til DN.

– Hvilke kilder er dette?

– Det kan være alt fra Annonsørforeningens (Anfo) lister og andre lister vi kjøper selv. Vi prøver å få inn så mye data som mulig, sier han.

Analysebyrået Regi har siden 2005 gjort en tilsvarende undersøkelse i samarbeid med Dagens Industri i Sverige.

Trenger ærlige svar

Ifjor var det reklamebyrået King som gikk helt til topps blant reklamebyråer med en omsetningen på over 50 millioner kroner. Pr-byråene Friends Agenda og Westander stakk av med pr-prisene, mens Mindshare vant prisen for årets beste mediebyrå.

Skölfman mener reklame- og pr-bransjen i Norge ikke skiller seg nevneverdig fra Sverige, men tror norske byråer har mye å hente på tilbakemeldinger fra egne kunder.

– Jeg opplever at bransjen her i Norge er ganske lik den i Sverige. Men det kan kanskje virke som de svenske byråene er litt mer strukturerte når det kommer til egne undersøkelser av arbeidet de gjør, sier han.

– Men er kundene til disse byråene bestandig så ærlige slik at de riktige vinnerne kåres?

– Det er et godt spørsmål. Erfaringen fra Sverige er at de aller fleste respondentene er ærlige. Dukker det derimot opp veldig positive eller negative svar om de respektive byråene, så sjekker vi opp dette ekstra nøye, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les hele avisen.